De transitie naar de productie van VLOG-melk in Duitsland is snel gegaan. Ondertussen voldoet 76% van de Duitse melkplas aan de GMO-vrije standaarden, zo is kenbaar gemaakt op de foodbeurs Anuga in Keulen.
Met terugwerkende kracht is de transitie snel gegaan. In 2010 was nog maar 5% van de melkproductie in Duitsland geproduceerd op basis van de VLOG. Met name in 2016 ging het hard. In dat jaar steeg het aandeel VLOG in de Duitse melkplas van 15 naar 41%. Ook in Nederland is VLOG-melk in opkomst, maar gaat de transitie minder hard dan bij onze oosterburen.
De omschakeling naar VLOG-productie is bij Duitse melkveehouders gestimuleerd door bonussen op de melkprijs. Later is het bij verschillende melkverwerkers in Duitsland – min of meer – verplicht geworden. Onder meer bij zuivelcoöperatie Arla.
Niche wordt standaard
Alexander Hissting, directeur van VLOG, noemt de opmars van VLOG-melk een groot succes. Het laat volgens hem zien dat een nichemarkt de algehele standaard kan worden. Het succes in zuivel laat volgens hem zien dat er potentieel is bij andere sectoren, bijvoorbeeld voor rund- en varkensvlees.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.