In het Verenigd Koninkrijk wordt er gevreesd voor een ontwrichte zomer als het gaat om de beschikbaarheid van melk. Momenteel zorgen tekorten aan vrachtwagenchauffeurs ervoor dat niet alle melk aan winkels geleverd kan worden.
Volgens Britse nieuwssite The Independent kon Arla, de grootste zuivelleverancier van het VK, vorige week niet aan alle winkels leveren. Arla levert dagelijks melk aan ongeveer 2.400 winkels in het VK. Het bedrijf zei afgelopen zaterdag niet te kunnen leveren aan 600 winkels vanwege een tekort aan chauffeurs.
Ash Amirahmadi, algemeen directeur van Arla UK, zegt dat de leverancier de afgelopen weken regelmatig moeite heeft gehad om 1 op de 10 winkels te beleveren. "Ik denk dat wanneer je niet in staat bent om 10% van de winkels te bevoorraden, die elke dag melk verwachten te krijgen, dat het behoorlijk verontrustend is. We nemen het probleem heel serieus. We merken dat het probleem erger wordt en dat het tekort aan chauffeurs om kan slaan in een crisis. We vragen daarom de sector en de overheid om samen het probleem erkennen en aan te pakken."
Aanmeldbonus
Vanuit de sector worden momenteel al bonussen aangeboden om chauffeurs aan te trekken. Zo heeft Tesco, de grootste supermarkt van het VK, een toetredingsbonus van £1.000 aangekondigd voor chauffeurs die zich voor september aanmelden. Ook Arla zegt dat transportbedrijven de lonen hebben verhoogd en dat er een aanmeldbonus van £2.000 wordt aangeboden.
Amirahmadi benadrukt ook dat er een structurele oplossing van de regering nodig is. Zo moet er optimalisatie komen van coronatesten. Er wordt geschat dat er momenteel ongeveer 30.000 chauffeurs nog wachten om getest te worden. Ook moeten er tijdelijke visumwijzigingen komen die het mogelijk maken om Europese chauffeurs binnen te laten om de tekorten op korte termijn op te lossen.
Supermarktschappen
Consumenten kunnen problemen ondervinden wanneer ze melk in de winkel willen kopen als de overheid niet optreedt. Zij zijn ondertussen al gewaarschuwd voor lege schappen als gevolg van het tekorten in de toeleveringsketen. Bedrijfsleiders van supermarkten hebben zelfs aangegeven dat schappen maandenlang leeg zouden kunnen zijn als de huidige personeelscrisis niet wordt opgelost.