Melkveehouders in het Verenigd Koninkrijk kunnen de komende 3 jaar maximaal 50% van de productie vastzetten voor een prijs van omgerekend €34,77 per 100 kilo. Deze optie biedt Müller Milk&Ingredients, een Brits onderdeel van de Duitse zuivelreus Müller. Het zuivelbedrijf werkt samen met supermarktketen Lidl in het aanbieden van dit contract aan zijn melkleveranciers.
Het is de tweede keer dat Müller in het Verenigd Koninkrijk een dergelijke aanbieding doet aan zijn leveranciers. Dit moet Britse melkveehouders meer financiële zekerheid geven voor de langere termijn. Vanaf 1 juli 2021 kunnen melkveehouders maximaal 50% van het melkvolume vastzetten voor een bepaalde prijs. De prijs van 29 pence per liter is gebaseerd aan de hand van de huidige en verwachte marktomstandigheden.
De andere 50% van het melkvolume blijft Müller uitkeren volgens de standaard variabele lijn aan de hand van de dan geldende marktomstandigheden. Müller en Lidl werken in het Verenigd Koninkrijk samen in het zogeheten programma Grassroots Dairy Partnership, waarin melkveebedrijven worden geholpen de CO2-uitstoot op hun bedrijf terug te dringen. Muller is al geruime tijd hofleverancier van Lidl in het Verenigd Koninkrijk, zo melden beide partijen in een verklaring.
Toenemende interesse
In Nederland groeit de interesse onder melkveehouders om een deel van melkproductie vast te leggen tegen een vaste melkprijs. Dat bleek uit een onderzoek van Boerenbusiness onder ruim 500 melkveehouders. Hierin kwam naar voren dat vooral de jongere melkveehouders de optie voor vastzetten erg interessant vinden.
Naast dat het potentieel meer geld op kan leveren, dan een variabele melkprijs geeft de financiële zekerheid ook een beter basis voor het aanvragen van financiering bij de bank. Er is zekerheid van inkomen, waarmee een plan opgezet kan worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.