De Amerikaanse zuivelsector krijgt een Fair Trade- certificeringsprogramma. Hierin worden financiële premies verstrekt aan melkveehouders om de duurzaamheid te optimaliseren.
Het certificeringsprogramma is voortgekomen vanuit een partnership tussen Fair Trade USA en Chobani, een Amerikaans voedingsbedrijf dat gespecialiseerd is in Fair Trade-Griekse yoghurt. "De certificering van Fair Trade USA - de allereerste ooit in de Amerikaanse zuivelindustrie - zal onze melkveehouders helpen om hard te kunnen blijven werken om de landbouwnormen te verhogen, voor de werknemers te zorgen en om het welzijn van de dieren te optimaliseren", aldus Chobani-oprichter Hamdi Ulukaya.
De Fair Trade-certificering biedt melkveehouders en coöperaties namelijk de mogelijkheid om zich te differentiëren, de betrokkenheid met de consument de vergroten en een financiële premie te ontvangen voor investeringen. De certificering biedt ook meer ondersteuning voor landarbeiders in een branche die te maken krijgen met uitdagingen op het gebied van beschikbaarheid van personeel, werktijden en bedrijfsveiligheid.
Certificeringsproces
Het certificeringsproces duurt doorgaans 6 tot 9 maanden. Na certificatie kunnen producten gepromoot worden met behulp van het algemeen erkende Fair Trade Certified-zegel.
Wanneer Fair Trade gecertificeerde melk wordt gekocht, wordt er een extra bedrag betaald (Fair Trade Premium) dat vervolgens wordt toegewezen aan een Community Development Fund. Deze fondsen zijn deels beschikbaar om investeringen te ondersteunen die nodig zijn om te voldoen aan de Fair Trade Standard.
Fair Trade producten
Sinds 1998 hebben Fair Trade-producenten in meer dan 45 landen meer dan $465 miljoen verdiend aan Community Development Funds, die ze hebben gebruikt om in de grootste behoeften van hun gemeenschappen te voorzien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.