Het aantal Nederlandse melkveehouders dat melk produceert binnen een vraaggestuurde keten groeit met mate, zo blijkt uit een analyse van de Rabobank. Er is voldoende belang voor verduurzaming van de zuivelproductie, maar groeipotentie is afhankelijk van meerdere factoren.
In de zuivelketen zijn weidemelk en biologische zuivel de meest bekende vormen van vraaggestuurde productie. Zo bieden melkverwerkers onder andere biologisch, On the way to Planet Proof, en Beter voor Natuur, Koe en Boer aan. Vooral op basis van duurzaamheid kunnen onderscheidende concepten en melkstromen worden neergezet. Door de jaren heen is dit steeds meer gegroeid en er komen steeds meer programma's voor melkveehouders om aan deel te nemen.
De groei blijft echter beperkt, deze zuivelstromen vertegenwoordigen namelijk circa 10% tot 15% van het totale melkvolume. Hierbij gaat het vooral om melk die wordt verwerkt tot dagverse zuivel en dit vertegenwoordigt slechts een kleine 10% van de totale Nederlandse melkproductie.
Consumentenuitgave
Onder consumenten is er wel groei in bereidheid om een meerprijs te betalen voor zuivelproducten met een duurzaamheidskeurmerk. Waar er in 2018 zo'n 7,8% van de bestedingen aan duurzaamheidskeurmerk werd uitgegeven, groeide dit tot 14,3% in 2019, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
Melkveehouders willen graag stappen zetten
Aan de melkveehouders ligt de beperkte groei niet. Wachtlijsten voor melkstromen geven aan dat er onder melkveehouders voldoende behoefte is om deel te nemen. Het probleem zit hem vooral in het nog relatief beperkte volume in de afzet. Dit zorgt ervoor dat niet alle melkveehouders direct kunnen deelnemen aan concepten. Rabobank ziet dat steeds meer melkveehouders interesse hebben in deelname aan een concept dan dat er op dit moment plaats voor is.
Realistisch blijven
Marijn Dekkers, Sectormanager Melkveehouderij, benadrukt dat het belangrijk is om realistische te blijven. "Ondanks de groeipotentie en de voordelen voor melkveehouders, wordt er nog altijd een groot deel van de Nederlandse melkproductie op de 'standaard' manier verwaard. Toch is de ontwikkeling richting een vraaggestuurde zuivelketen belangrijk. De hogere marges geven de ondernemer financiële slagkracht om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen zoals het vergroten van de biodiversiteit en dierwelzijn."
Voor de productie voor export ziet de Rabobank op korte termijn weinig vraaggestuurde ketens verschijnen. Er moet namelijk vraag zijn naar deze vorm van toegevoegde waarde en momenteel lijkt dit voornamelijk het geval bij een groeiende groep consumenten en supermarktketens in Nederland. Groeipotentie en mogelijkheid tot opschalen van de volumes liggen vooral in het schap van de Nederlandse supermarkt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10892136/beperkte-groei-in-productie-melk-voor-keurmerken]Beperkte groei in productie melk voor keurmerken[/url]