Van Leeuwen Dairy Group (VLG) werkt samen met Calibre Partners om het bedrijf financieel weer op de rit te krijgen. Het Nieuw-Zeelandse zuivelconcern is in een 'receivement'-regeling beland. Dit betekent dat het bedrijf door een derde partij wordt aangestuurd, die organiseert dat schuldeisers hun geld krijgen.
Dit melden Nieuw-Zeelandse media. Het financieel adviesbureau Calibre Partners is deze derde partij voor VLG. Het bedrijf is door financiële problemen in een betalingsregeling beland met 17 schuldeisers. Deze derde partij mag ook bezittingen verkopen wanneer dit nodig is.
Van Leeuwen Dairy Group is een groot zuivelbedrijf op het zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland, dat in totaal 10.000 koeien melkt op 10 locaties met in totaal 8.000 hectare grond in beheer. Het bedrijf is opgericht door Aad en Wilma van Leeuwen die in de jaren 90 van Nederland naar Nieuw-Zeeland zijn geëmigreerd.
Tegenslagen verwerken
Brendon Gibson, adviseur bij Calibre Partners laat aan nieuwsblad Otago Daily Times weten dat het bedrijf winstgevend en solide is. De afgelopen jaren heeft Van Leeuwen echter meerdere tegenslagen moeten verwerken. Zo is in 2017 op 1 melkveelocatie Mycoplasma bovis vastgesteld.
Via een ander melkveebedrijf heeft de bacterie zich naar honderden bedrijven in Nieuw-Zeeland verspreid. In 2019 was Van Leeuwen weer vrij van deze bacterie. Van Leeuwen Group heeft NZ $6,3 miljoen gekregen van het 'Ministry of Primary Industries'. Het bedrijf is echter van mening dat deze compensatie te laag is, omdat het niet opweegt tegen de kosten die zijn gemaakt.
In mei 2020 heeft Van Leeuwen 9 bedrijfslocaties te koop gezet. Dit werd gedaan om de hoog gerobotiseerde bedrijven verder te ontwikkelen, zo meldde Van Leeuwen. Van Leeuwen werkt met melkrobots van Lely, die moeten bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van het bedrijf. Uiteindelijk zijn maar 2 bedrijfslocaties verkocht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.