In Nederland is 4% van de melkveebedrijven biologisch. Het aantal stijgt elk jaar licht door een toenemende vraag. Deze vraag groeit niet snel, vooral doordat de consument niet de meerprijs voor biologische zuivel wil betalen. Nederlandse aanbieders zien vooral groei over de grens.
Op deze wereldwijde markt van biologische zuivel heeft Nederland een belangrijk concurrentievoordeel. Zo probeert FrieslandCampina de biologische melkstroom uit te breiden. Het coöperatief zuivelconcern heeft kindervoeding onder het merk Friso Prestige Organic geïntroduceerd in Hongkong. Verder richt het zich vooral op dagverse melk, kaas en biologische ingrediënten.
Meer ruimte voor biologisch
Vanaf 1 oktober 2021 heeft FrieslandCampina meer ruimte om de biologische melk te verwerken, laat een woordvoerder weten. Hiermee kan er aan de vraag vanuit de markt worden voldaan. Ook kunnen leden die nu nog op de wachtlijst staan biologische melk gaan leveren. Op het moment heeft FrieslandCampina ongeveer 150 biologische melkleveranciers.
De EU heeft in het "Farm to Fork (F2F)" plan een doel gesteld om voor 2030 minimaal 25% van al het beschikbare landbouwland biologisch te maken. Het Farm to Fork plan is een deel van de Green Deal en moet zorgen voor een duurzame voedselketen in de Europese Unie. Vele doelen in het Farm to Fork plan zorgen voor een flinke impact in de melkveesector. Het plan om de melkveesector voor 25% biologisch te maken is hiermee een van de grootste.
Ondanks dat de vraag naar biologische zuivelproducten toeneemt is er te weinig groei om aan de EU-doelen te voldoen. Volgens het jaarverslag van certificeringsorganisatie Skal is het aantal bedrijven tussen 2015 en 2020 van 1.625 naar 2.115 gegroeid. Skal constateert dat de groei in deze jaren aan het afvlakken is.
Grootste biologische gangmakers
De groeiende vraag naar biologische zuivelproducten komt vooral in Azië opzetten. Analisten verwachten een toename van 16,3% in de consumptie van biologische zuivel in China. Hierbij zijn vooral babyvoeding en babymelkpoeder de grote drijfveer. Dit is ook precies de markt waar FrieslandCampina dus op in wil spelen.
De politieke biologische ambities kunnen dus groot zijn, maar afgaande op het voorbeeld in Azië, zijn de markt en consument de grootste gangmakers voor een biologische opmars.