Het is voor melkveehouders in het Verenigd Koninkrijk steeds moeilijker om personeel te vinden. Daardoor denken veel van hen aan beëindiging van het bedrijf. Dit blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van Royal Association of British Dairy Farmers.
Uit het onderzoek van de Royal Association of British Dairy Farmers blijkt dat 63% van de Britse melkveehouders de afgelopen 5 jaar moeite heeft gehad met het vinden van (geschikt) personeel. Dit percentage kwam in 2016 nog verder dan 51% en 2 jaar daarvoor was het nog 40%. Voor veel melkveehouders is het daarmee een groeiend probleem, waardoor velen van hen inmiddels nadenken of ze het melkveebedrijf wel kunnen en/of willen voortzetten.
Lange werktijden
Dat er weinig werknemers te vinden zijn, komt onder meer door de lange werktijden. Ook blijken niet bijster veel mensen geïnteresseerd om in de melkveehouderij te werken. Ongeveer 28% van de huidige werknemers in de sector stopt ermee door slechte werkomstandigheden. Toch proberen melkveehouders hier iets te aan doen. Zo geeft 77% van hen aan dat er veranderingen op de rol liggen om het werk aantrekkelijker te maken.
Doordat veel bedrijven niet in staat zijn om lokale werknemers te vinden, zijn zij steeds afhankelijker geworden van buitenlandse arbeidskrachten. Die arbeidskrachten zijn straks echter minder gemakkelijk aan te nemen als gevolg van de brexit. Ook de huidige coronamaatregelen maken het lastig om iemand uit een ander land aan te nemen.
Veel jongeren hebben interesse
Goed nieuws is wel dat de helft van alle huidige werknemers een leeftijd heeft tussen de 16 en 34 jaar. Dit toont namelijk aan dat jongere mensen toch enigszins geïnteresseerd zijn om in de melkveehouderij te werken. Voor de korte termijn zijn echter snel arbeidskrachten nodig. Op welke manier dat bereikt gaat worden, is echter nog onduidelijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.