De Franse zuivelonderneming Danone bereidt zich voor om het belang van 9,8% in de Chinese zuivelfabrikant Mengniu Dairy te verkopen. Dat meldde het concern 28 februari. Het betreft een boekwaarde van €850 miljoen. Volgens Danone past het afstoten van de Chinese zuivelaar in de strategische heroriëntatie waar het bedrijf mee bezig is.
In oktober maakte de Franse zuivelgigant Danone bekend een strategische heroriëntatie door te zetten. Het concern meldde kleinere activiteiten van de hand te willen doen, waaronder het merk Vega Eiwitpoeder en de diverse Argentijnse activiteiten. Ook alle activiteiten die niet direct bijdragen aan een winstgevende groei stoot het bedrijf komende periode af. Daaronder valt tevens het Chinese Mengniu Dairy, waarin het concern in 2013 een belang van 9,8% nam.
Voedingsmiddelenbedrijf Danone realiseerde afgelopen jaar 1,4% meer winst dan een jaar eerder. Daarentegen daalde de omzet met 6,6% naar €23,62 miljoen. CEO Emmanuel Faber kreeg vanuit de aandeelhouders flink wat kritiek over zich heen als gevolg van de matige cijfers. Er werd zelfs een oproep gedaan om hem te vervangen. Faber meldt nu in de persverklaring: "Deze stap is een voorbeeld van onze toewijding om portefeuilleoptimalisatie te bewerkstellingen en het rendement voor aandeelhouders te verbeteren."
Inkoopprogramma eigen aandelen
Het belang van 9,8% in Mengniu wordt momenteel indirect gehouden en heeft een boekwaarde van €850 miljoen. Dit indirecte belang wordt later in het jaar omgezet in een direct belang, om het vervolgens te kunnen afstoten. De opbrengst zal via een inkoopprogramma van eigen aandelen worden teruggegeven aan de aandeelhouders, zo schrijft Bloomberg. In 2019 leverde het belang Danone €57 miljoen op.
Het management van Mengniu Dairy Company laat in een verklaring weten de beslissing van Danone te respecteren en dat de scheiding geen invloed heeft op de bedrijfsstrategieën en -plannen van het Chinese zuivelbedrijf.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.