The A2 Milk Company heeft een - zoals het bedrijf zelf meldt - 'uitdagend eerste halfjaar' gekend. De winst is over de eerste helft van het huidige boekjaar maar liefst 35% gezakt. De omzetverwachting is ook omlaag bijgesteld. Na publicatie van de cijfers kelderden de aandelen van het zuivelbedrijf met 16% naar het laagste punt in een jaar tijd.
De winst van The A2 Milk Company, dat zich louter bezighoudt met het vermarkten van zuivelproducten met het zogenaamde 'A2-melkeiwit', is in het eerste half jaar van het boekjaar met 35% gedaald. Daarmee komt de winst tussen juli en december uit op NZ $120 miljoen, terwijl dat in dezelfde periode een jaar eerder NZ $184,9 miljoen was. De winstdaling wordt vooral toegeschreven aan de coronapandemie, waardoor de handelsstromen wereldwijd verstoord zijn. De omzet komt voor diezelfde periode uit op NZ $677,4 miljoen.
De jaaromzet komt hierdoor naar verwachting uit op NZ $1,4 miljard, wat aan de onderkant is van de eerder gesteld prognose van NZ $1,4 miljard tot NZ $1,55 miljard. Het is een forse omzetdaling ten opzichte van de NZ $1,73 miljard die vorig boekjaar werd behaald. Als gevolg van de cijfers zijn de aandelen in The A2 Milk Company met 16% gedaald naar NZ $9,33 per aandeel. Het is het laagste niveau in een jaar tijd. Het aandeel is over het afgelopen jaar met 41% gedaald. De aandelen van The A2 Milk Company staan genoteerd aan de New Zealand's Exchange (NZX) en de Australian Securities Exchange (ASX).
Betere verwachtingen
Het management van The A2 Milk Company meldt in het verslag wel dat het verwacht in de tweede helft van het boekjaar iets van dit verlies goed te kunnen maken. Dat is niet vreemd, gezien ook onderzoeksbureau AMR onlangs verkondigde dat de markt voor A2-melk de komende jaren gaat verdriedubbelen. Tegen het jaar 2027 wordt rekening gehouden met een marktwaarde van NZ $3,69 miljard.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.