De verkoop van traditionele drinkmelk daalt beetje bij beetje in de Verenigde Staten, vooral omdat de verkoop van plantaardige melk omhoog is geschoten. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA). Wordt het traditionele glas melk vervangen door haar plantaardige zusjes?
Producenten van plantaardige drinkmelk hebben de afgelopen jaren een forse groei meegemaakt, zowel in de Verenigde Staten als daarbuiten. Half maart namen de verkopen van plantaardige melk met ruim 60% toe, zo bleek eerder al uit de cijfers van marktbureau SPINS. De verwachting is zelfs dat plantaardige melk de grootste categorie in de zuivelmarkt zal worden, al is het nog moeilijk te voorspellen hoelang dat duurt. In 2019 maakte plantaardige melk ongeveer 14% uit van de totale zuivelsector, een stijging van 5% met het jaar ervoor.
Van traditioneel naar plantaardig
Dat dit ten koste gaat van traditionele drinkmelk blijkt uit een nieuw rapport van het USDA. De verkoopcijfers van bijvoorbeeld amandel- en havermelk zijn over de afgelopen jaren in een stroomversnelling terechtgekomen, terwijl de verkoop van traditionele melk juist is afgenomen. Daarnaast melden de onderzoekers van het Amerikaanse landbouwministerie dat de verkopen van plantaardige drinkmelk nog geen indicatie geven voor een daling op korte termijn.
Uit het rapport blijkt dat de verkoopcijfers van traditionele drinkmelk onder de Amerikaanse huishoudens met 12% is afgenomen: van 1,55 liter per week naar 1,36 liter per week. Daarentegen is de verkoop van plantaardige melk met 36% gestegen, van 0,07 liter tot 0,15 liter per week. Hoewel het slechts een kleine toename én een klein deel van het totaal is, toont het volgens onderzoekers goed aan dat de plantaardige markt een steeds grotere grip op de zuivelmarkt krijgt.
Geschat wordt dat straks elke liter plantaardige melk in een huishouden, één liter koemelk vervangt. Met andere woorden: de één-op-één vervangingssnelheid. Overigens moet hierbij wel opgemerkt worden dat het alleen gaat om traditionele drinkmelk. In de Verenigde Staten neemt de consumptie van alle zuivelproducten tezamen (inclusief bijvoorbeeld kaas en yoghurtproducten) al jaren toen.
Duurzaam alternatief
Dat de populariteit van plantaardige melk nu toeneemt, komt grotendeels voort uit veranderingen in het voedingspatroon van de consument. Meer en meer consumenten kiezen ervoor vegetarisch of veganistisch te leven. Plantaardige zuivelproducten sluiten daar uitstekend op aan. Overigens is dit niet per se een nieuwe ontwikkeling. Amandelmelk is bijvoorbeeld al sinds het jaar 1200 een vaste waarde in veel Europese landen. In vastenperiodes werd dit product gezien als een voedzaam alternatief voor vlees en dierlijke melk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.