FrieslandCampina voert het bezuinigingsplan versneld door. Nadat in de afgelopen weken diverse fabriekssluitingen zijn aangekondigd, gaat volgend jaar ook de bedrijfsstructuur van het zuivelconcern flink op de schop gaat. Ook wordt het aantal districten van de ledenraad teruggebracht en is de duurzaamheidsstrategie aangepast.
Het was vandaag (dinsdag 15 december) D-day bij FrieslandCampina. Zo kwam de ledenraad bij elkaar om zich te buigen over nieuwe voorstellen, terwijl het voltallige personeel door topman Hein Schumacher geflankeerd door CFO Jaska de Bakker is bijgepraat over een interne reorganisatie en de vernieuwde duurzaamheidstrategie.
Afgeslankte ledenraad
De ledenraad stemde in met wijzigingen over de inspraak. De gedachte hierachter dat de leden-melkveehouders en het zuivelconcern beter met elkaar gaan communiceren. Het ledenraad gaat afgeslankt verder. Het aantal districten gaat terug van 21 naar 14. Het aantal ledenraadsleden slinkt per saldo met 70 tot 140. De coöperatie ;hoopt daardoor de leden meer bij de besluitvorming binnen het zuivelconcern te betrekken.
Vanuit de ledenraad komen tevens afgevaardigden in 4 nieuwe klankbordgroepen te zitten. Deze groepen gaan zich bezig houden met thema's als ledenbinding, dier en natuur, dagelijks bestuur en waardecreatie. Frans Keurentjes, voorzitter van de coöperatie, is content met de aanpassingen: "Dit is de uitkomst van een zorgvuldige en constructieve dialoog tussen leden, districtsraadsleden en het coöperatiebestuur die we in 2019 zijn gestart."
Nieuwe businessunits
Om efficiënter te werken en kosten te drukken, wordt FrieslandCampina in 2021 opgesplitst in twee onderdelen: 'FrieslandCampina Professional' en 'FrieslandCampina Trading'. Het eerste onderdeel richt zich op de zogeheten b2b-markten, waaronder out-of-home en foodservice. De nieuwe tradingtak is de opvolger van FrieslandCampina Ingredients, maar dan zonder 'Food & Beverage' die in professional-tak wordt ondergebracht. Voor de diervoederactiviteiten van de huidige Ingredients-divisie wordt naar een partner gezocht.
Daarnaast gaan de hoogwaardige b2b-activiteiten van Dairy Essentials (kaas, boter en melkpoeder) eveneens naar FrieslandCampina Professional. Zijerveld Kaas in Bodegraven, dat nu nog onder Dairy Essentials valt, zal worden samengevoegd met de andere kaasactiviteiten van de onderneming in de Business Group Consumer Dairy
De opdracht die de nieuwe tradingtak meekrijg, is om bulkzuivel winstgevend te verhandelen. Dat was in het verleden nogal eens een struikelblok. Met de wijzigingen in de organisatie, die in juni 2021 formeel ingaan, verdwijnen 55 banen. Al met al streeft FrieslandCampina ernaar om 1.000 banen te schrappen en zodoende jaarlijks €100 miljoen te besparen. Dit doel is in november al aangekondigd.
Aangepaste duurzaamheidsstrategie
Ook maakte FrieslandCampina een facelift van de duurzaamheidsstrategie, bekend van het thema: 'Nourishing a Better Planet'. Kortweg omvat de strategie 6 ambities. Met stip op 1 staat: betere voeding betaalbaar voor iedereen, gevolgd door betere inkomsten voor de melkveehouders. Ook het bevorderen van klimaat, biodiversiteit en circulariteit hebben een prominente plek in de plannen. FrieslandCampina noemt de lancering van de PlanetProof-melkstroom een paar geleden als voorbeeld hoe het in de toekomst moet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10890395/frieslandcampina-gaat-compleet-op-de-schop]FrieslandCampina gaat compleet op de schop[/url]