FrieslandCampina maakte in 2017 naar eigen zeggen een nieuwe start in Duitsland. Binnen 3 jaar moest de Duitse divisie weer winst draaien, zo was toen de doelstelling. Van groene cijfers is vooralsnog geen sprake.
Hoewel FrieslandCampina over de winstgevendheid in Duitsland officieel geen uitspraken wil doen, wijst de aangekondigde ontslagronde wel in die richting. Van de 1.000 ontslagen, die eerder deze maand werden aangekondigd, verdwijnen er zo'n 200 arbeidsplekken in Duitsland. Jan Willem ter Avest, de woordvoerder van de zuivelcoöperatie, laat weten dat dit zowel productiemedewerkers in de fabrieken in Heilbronn en Keulen als managementfuncties op het Duitse hoofdkantoor in Düsseldorf betreft.
Duitsland is al jaren een markt vol obstakels voor de Nederlandse zuivelcoöperatie. Geografisch gezien is de markt razend interessant, vanwege de Westerse bevolking die redelijk geconcentreerd woont en vanouds volop zuivel consumeert. Tegelijkertijd is de concurrentie van andere zuivelbedrijven moordend. Niet alleen van de grote Duitse zuivelcoöperatie DMK, maar zeker ook van de regionale zuivelcoöperaties. De marges in bulkzuivel zijn flinterdun, of zelfs negatief.
'Nog een weg te gaan'
Drie jaar geleden besloot FrieslandCampina zich in Duitsland daarom te focussen op merkenzuivel als Landliebe, Tuffi en Frico waar meer marge op zit dan bulk. Ook werd toen de productielocatie in Gütersloh gesloten. FrieslandCampina telt in Duitsland sindsdien nog 4 verwerkingslocaties voor consumentenproducten en nog 2 fabrieken voor ingrediënten. De reorganisatie 3 jaar geleden heeft echter nog niet de gewenste vruchten afgeworpen. "Sindsdien hebben we zeker stappen gezet, maar er is nog een weg te gaan", zo laat de woordvoerder weten.
Daarom wordt er de komende maanden opnieuw in de arbeidsplaatsen gesneden. Van de 1.200 medewerkers blijven er straks 1.000 over. Voor de ruim 700 Duitse leden-melkveehouders heeft de aangekondigde reorganisatie vooralsnog geen grote gevolgen. Het aanvoervolume blijft intact. Wat wel verandert, is de focus in afzet. Die komt nog meer op merkenzuivel te liggen. Mede door corona (extra thuisconsumptie) groeide de afzet van merkenzuivel dit jaar met 7%. Daar liggen dus kansen voor FrieslandCampina, al blijft het waarschijnlijk een uitdaging om grote melkvolumes tot merkenzuivel te persen.
VLOG-melk geen succes
Met VLOG-kaas (non GMO) dacht FrieslandCampina 2017 een succesnummer bedacht te hebben om marktaandeel in Duitsland te veroveren. Ondertussen is VLOG-melk in Duitsland min of meer de standaard geworden, waarmee het onderscheidend vermogen is weggevallen. Begin dit jaar beëindigde FrieslandCampina zodoende de overeenkomst met 84 leden voor het leveren van VLOG-melk, bestemd voor de Duitse markt.
Eerder liet FrieslandCampina al vallen dat het sluiten van verwerkingslocaties onderdeel uitmaakt van de reorganisatie. De Nederlandse kaasfabriek in Rijkevoort wordt zodoende afgestoten. Of de directie van het zuivelconcern hiervoor ook verwerkingslocaties in Duitsland op de korrel heeft, wil de woordvoerder niet zeggen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.