Met de nieuwe MF 8S-serie zet Massey Ferguson een grote stap op het gebied van functioneel design en innovatieve transmissietechniek. Het resultaat is een trekker met uitzonderlijk hoog comfort, intuïtieve bediening en hoge prestaties. Inclusief knipoog naar het verleden.
"Dit is niet zomaar een oude trekker in een nieuw jasje." Christiaan van Lonkhuyzen, productmanager bij MF-importeur Mechan Groep, kan het weten. Hij was een van de eersten die in Frankrijk mocht kennismaken met de nieuwste modellenlijn van Massey Ferguson. Vóór hem deden testgebruikers wereldwijd meer dan 170.000 uur gebruikerservaring op met MF 8S-modellen tijdens uiteenlopende werkzaamheden en onder sterk wisselende omstandigheden.
De serie bestaat uit vier 6-cilinder modellen met vermogens van 205 tot 265 pk en een koppel tussen 950 en 1200 Nm. Het maximale vermogen is beschikbaar bij 1850 toeren. In de super ecostand rijdt de trekker 43 km per uur bij 1300 toeren. De motoren voldoen aan de Stage V-emissienorm in combinatie met hydraulische klepstoters hetgeen de onderhoudskosten vermindert.
Functioneel design en comfort
Het eerste dat opvalt aan de MF 8S-serie is het vernieuwde uiterlijk. Vooral de schijnbaar 'loze' ruimte tussen motorkap en cabine springt in het oog. Maar deze Protect-U ruimte is bijzonder functioneel. "Door motorcompartiment en cabine te scheiden wordt de cabine een stuk stiller", weet Van Lonkhuyzen. "Met 68 dB(A) is het de stilste in z'n klasse. Ook voorkomt de Protect-U ruimte dat warmte van de motor ongewenst binnendringt en beperkt het trillingen. Dit draagt allemaal bij aan het comfort van de chauffeur."
Ook bij het cabine-ontwerp stond de bestuurder centraal. "Dit zijn trekkers waarmee lange dagen worden gemaakt. Een comfortabele werkomgeving voor de chauffeur is dus belangrijk", verklaart Van Lonkhuyzen. Met een inhoud van maar liefst 3,4 m3 is de cabine uitzonderlijk ruim. "De cabines van sommige concurrenten passen er in", lacht de productmanager.
Het glasoppervlak van 6,6 m2 wordt onderbroken door slechts 4 stijlen voor een ononderbroken zicht. Ook de schuin geplaatste voorruit in combinatie met de smalle motorkap draagt bij aan het goede zicht. De Protect-U ruimte biedt de mogelijkheid een grote ruiterwisser te monteren, waardoor tijdens slechte weersomstandigheden het zicht optimaal blijft. Het ventilatie- en aircosysteem heeft maar liefst 14 uitblaasopeningen die zich goed verdeeld in de cabine bevinden. Een sneller ontwaseming en een gelijkmatige temperatuur zijn het resultaat.
Innovatieve transmissies
De koper van een MF 8S-model heeft straks de keuze uit 2 transmissies. De Dyna-7 is een 7-traps powershiftbak met 4 groepen. Het is een doorontwikkeling van de zeer betrouwbare Dyna-6 transmissie. Een kruipbak is optioneel. De Dyna E-Power transmissie heeft dezelfde powershiftbak maar met een dubbele koppeling in de groepenbak. De werking is te vergelijken met het DSG-principe bij auto's. De transmissie kan tegelijk (en onder belasting) wisselen van groep en van powershift stappen. Dit maakt het mogelijk om tussen groepen te schakelen zonder dat de tractie wegvalt.
Ook worden de snelheidstappen tussen de versnellingen gehalveerd van 18% naar 9%. "Dit mag je gerust vernieuwend noemen. En het schakelt een stuk mooier", aldus Van Lonkhuyzen. "Dyna E-Power geeft ook meer mogelijkheden om de beste combinatie van versnelling en motortoerental te kiezen. De chauffeur kan instellen hoe snel hij wil rijden en het tractormanagement zoekt de beste combinatie van versnelling en toerental erbij. Vooral bij trekwerk is dit een zeer nuttige optie." Uiteraard is de transmissie uitgerust met de bekende functies Autodrive en speedmatching. In het veldbereik van 4 tot 15 km per uur heeft deze transmissie 14 versnellingen beschikbaar bij 1600 motortoeren. Een CVT-transmissie komt eind 2021 beschikbaar.
Logische bediening
Ook bij de bediening van de trekkers uit de 8S-serie heeft MF het de bestuurder makkelijk gemaakt. "Je rijdt er echt zo mee weg", aldus Van Lonkhuyzen. Alle belangrijke functies hebben een plekje op de Multipad controller op de armleuning. Functies die actief zijn, lichten op. De trekker heeft geen traditioneel dashboard; alle belangrijke functies en meetwaarden worden gepresenteerd op het V-display op de rechter A-stijl van de cabine. Aan de linkerkant van de stuurkolom bevindt zich de powercontrolhendel voor het wisselen van rijrichting en de richtingaanwijzer. Bij de Exclusive uitvoering van de cabine beschikt de chauffeur over de Datatronic 5-terminal voor bediening en instelling van zowel trekkerfuncties als ISOBUS-werktuigen. Ook de (optionele) functies voor navigatie, sectiecontrole en variabele afgifte hebben hier hun plek. De klanten kiezen steeds vaker voor de AGCO FUSE-systemen. De gps-ontvanger (keuze uit Trimble of Novatel) zit in een afsluitbaar compartiment op het cabinedak. Alle trekkers uit de MF 8S-serie zijn standaard voorzien van telemetrie.
Indrukwekkende hef en hydrauliek
De prestaties van de hef en de hydrauliek zijn ronduit indrukwekkend. De driepunt achterhef tilt 10 ton terwijl de fronthef 4,8 ton hefvermogen heeft. Veel hef- en aftakasfuncties zijn geautomatiseerd en de trekker is voorzien van 4 aftakas-toerentallen. Bij de hydrauliek heeft de klant keuze tussen een 150 of 205 liter Load Sensing pomp, waarbij de laatste ook in eco-uitvoering verkrijgbaar is. Het hydraulieksysteem werkt met een systeemdruk van 200 bar en de trekker is voorzien van een onafhankelijk hydrauliek oliereservoir met een inhoud van 60 liter.
Retrolook
Zoals eerder genoemd heeft ook het uiterlijk van de trekker een metamorfose ondergaan. De grijze sabelvormige baan op de motorkap (die ook terugkeert in de cabine) is een stijlelement dat knipoogt naar de vroegere 100-serie. De grijze cabine herinnert aan de 2600-serie en maakt de trekker zeer herkenbaar. Dat moet ook volgens Van Lonkhuyzen. "MF heeft de gebruiker centraal gesteld en betrokken bij het ontwerp van deze MF 8S-serie. Er staat nu een zeer doordachte en vernuftige machine met uitstekende prestaties. Die verdient het om op afstand herkend te worden."