Zuivelgigant Danone kondigde zondag (22 november) aan te gaan snijden in het werknemersbestand. Er worden zo'n 2.000 banen geschrapt om de winstgevendheid een boost te geven. Net als vele andere bedrijven heeft ook Danone last van de coronacrisis.
Mede door de afgenomen verkoop van flessen bronwater aan de horeca ziet de zuivelverwerker zich genoodzaakt een groot aantal banen te schrappen. Een kwart van de posities die verloren gaan zijn in het hoofdkantoor in Parijs. Met de reorganisatie wil het bedrijf in 2023 een doorlopende kostenbesparing van ruim €1 miljard realiseren. De totale eenmalige besparingskosten bedragen €1,4 miljard in de periode 2021 - 2023.
Internationale reorganisatie
Danone heeft wereldwijd zo'n 100.000 medewerkers in dienst. Naast de banen op het hoofdkantoor verdwijnen in de rest van Frankrijk nog eens 400 tot 500 banen. De overige te schrappen posities worden elders doorgevoerd. Het is tot dusver onbekend of er ook in Nederland banen op de tocht staan.
Volgens CEO Emmanuel Faber wil het zuivelconcern zich met deze reorganisatie meer focussen op geografische gebieden in plaats van op productcategorieën. Hierdoor hoopt het bedrijf wendbaarder te worden en onverwachte gebeurtenissen als de coronapandemie beter op te kunnen vangen. Door alle gebeurtenissen zijn de aandelen van Danone dit jaar met net geen 30% in waarde gedaald.
FrieslandCampina
Niet alleen Danone voert een flinke reorganisatie door, onlangs liet ook FrieslandCampina weten het bedrijf aan een aantal flinke veranderingen te onderwerpen. Ook hier vindt er een flinke ontslaggolf plaats. waarbij 1.000 van de 24.000 banen worden geschrapt. Daarbij worden fabrieken gesloten, komen merken te koop en verplaatst het bedrijf het nu nog Nederlandse financiële hart naar Boedapest. Dit alles moet de zuivelverwerker jaarlijks €100 miljoen besparen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.