Zuivelcoöperatie FrieslandCampina gaat reorganiseren en flink ook. Er wordt gesneden in de loonlijst en ook fabriekssluitingen zijn aangekondigd. Wat gaat er allemaal veranderen om een kostenbesparing van €100 miljoen per jaar te realiseren?
Helemaal verrassend is de reorganisatie, die dinsdag (10 november) kenbaar werd gemaakt, niet. Dergelijke plannen had het zuivelconcern al langer, deze worden nu door de coronacrisis versneld doorgevoerd. Enige haast is geboden, FrieslandCampina presteerde de laatste jaren financieel matig en door de coronacrisis is de winst helemaal in gevaar gekomen.
Minder managers
FrieslandCampina wil afslanken in personele omvang. Maar liefst 1.000 van de circa 24.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. De ontslaggolf werd gisteren groot landelijk nieuws, wat in deze onzekere economische tijden begrijpelijk is. De vraag is welke posities gaan sneuvelen. FrieslandCampina laat dat nog in het midden, man en paard worden niet genoemd. Wel dat er onder meer in de logistiek arbeidsplaatsen gaan verdwijnen en ook managementfuncties staan op de tocht. Managers heeft FrieslandCampina meer dan voldoende, niet voor niets wordt weleens gekscherend gezegd dat het ministerie van zuivel in Amersfoort staat. Overigens vindt CEO Hein Schumacher dat het hoofdkantoor niet per se 'overbuild' is in vergelijking tot bedrijven met een vergelijkbare omvang.
Afstoten van assets
FrieslandCampina is ook van plan om fabrieken te sluiten en merken te verkopen om daarmee het eigen vermogen te versterken. De zuivelcoöperatie wil focus aanbrengen door activiteiten die niet tot de kern behoren, af te stoten. Ook wat betreft deze plannen wil de top van het bedrijf nog niet in detail treden. CEO Hein Schumacher geeft aan dat we kunnen denken aan verkopen zoals Riedel in 2017. Succesvolle zuivelmerken, als Frico of Chocomel, zal FrieslandCampina ongetwijfeld binnenboord houden. In het aanbrengen van focus sluiten ook fabrieken, zoals voor Rijkevoort eerder dit jaar werd aangekondigd. De sluitingen zijn bedoeld om efficiënter te opereren en kosten te besparen.
Financiële hart naar Oost-Europa
Kort na de geplande ontslagronde kondigde FrieslandCampina gisteren ook aan dat het financiële hart voor de activiteiten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, naar de Hongaarse hoofdstad Boedapest verhuisd. Op het eerste oog een opmerkelijke stap die naar eigen zeggen bedoeld is om de interne organisatie te versimpelen en om kosten te besparen. Voor de 169 financiële medewerkers in Wolvega en op het hoofdkantoor in Amersfoort komt daarmee een einde aan hun carrière binnen FrieslandCampina.
Nabetaling 2020?
Voor de leden-melkveehouders hoeft de geplande kostenbesparing op de langere termijn niet verkeerd uit te pakken. Immers, hoe efficiënter de organisatie, hoe hoger de winst kan uitpakken. Op de korte termijn moeten ook zij door de zure appel bijten. In eerste instantie kost de reorganisatie maar liefst €175 miljoen, wat grotendeels ten laste komt op het bedrijfsresultaat van 2020. Door de coronacrisis stond het financiële resultaat toch al onder druk.
De vraag is wat er dit jaar van de winst overblijft. In het eerste half jaar noteerde FrieslandCampina een schamele winst van €110 miljoen. Wanneer we die lijn doortrekken over de tweede helft van 2020 en de reorganisatiekosten in mindering trekken, dan blijft er van de winst niet veel over over. De nabetaling kon dit jaar daarom weleens historisch laag uitpakken. Mogelijk sneuvelt de nabetaling zelfs, zoals dat vorig jaar ook bij de Nieuw-Zeelandse evenknie Fonterra gebeurde die toen slecht presteerde.