Afgelopen week heeft minister Schouten een Kamerbrief gepubliceerd waarin zij onder andere pleit voor een verbod op lange afstandstransporten voor nuchtere kalveren. Dat zou betekenen dat kalveren uit onder andere Ierland niet meer welkom zijn in Nederland. Daar zijn de Ieren allerminst blij mee.
Schouten wil kalvertransporten van langer dan 8 uur verbieden. Hiermee wil komt een einde aan de import van kalveren uit onder andere Denemarken, Tsjechië, Ierland en de Baltische Staten. De Irish Creamery Milk Suppliers Association (ICMSA) heeft laten weten niet blij te zijn met deze mogelijke exportban. Het zou de Ierse kalversector hard raken. Ierse kalveren zijn zeer gewild in Nederland, afgelopen jaar importeerden we nog 850.000 kalveren.
Europese beslissing
Schouten gooit het deels op het feit dat de lengte van het vervoer het welzijn van de kalveren aantast. Daarbij zouden veel buitenlandse veewagens niet aan de Nederlandse eisen voor kalvertransport voldoen. De voorzitter van ICMSA, Des Morrison, laat weten te vertrouwen op de normen die Ierland hanteert voor welzijn en transport van kalveren.
Volgens Morrison is handel binnen de EU absoluut noodzakelijk en wordt alles uitgevoerd volgens de hoogst gestelde internationale normen. "Het kan niet zo zijn dat bepaalde handel op een eenzijdige basis of mening van een enkel persoon verboden wordt. Het is niet aan 1 individuele lidstaat om te bepalen of er wel of geen verbod komt, alle 27 lidstaten moeten dit in overweging nemen en er vervolgens over oordelen," aldus de voorzitter. Morrison verwacht dat de overige EU lidstaten zich tegen het verzoek keren.
Onjuistheden op transport
Lange transporten en onjuist vervoer zijn leidend in het verzoek van Schouten. Veewagens die ingezet worden voor deze transporten, dienen voorzien te zijn van een drinksysteem dat geschikt is voor het betreffende diersoort. Volgens Schouten gebeurt het nog te vaak dat kalveren getransporteerd worden met vervoer dat voorzien is van metalen drinknippels, waar kalveren niet uit kunnen drinken. In Nederland zijn veewagens sinds 2017 uitgerust met flexibele spenen, maar dat is bij buitenlandse vervoerders lang niet altijd zo.
Om die reden wil Schouten per 2021 handhaven op bedrijven die de kalveren in ongeschikte veewagens vervoeren. Wanneer zij bij controle ongeschikt worden bevonden, dan hangt de vervoerder een boete boven het hoofd. Mocht een bedrijf meermaals de fout in gaan, dan kan de NVWA tijdelijk een verbod opleggen voor het vervoer van kalveren op Nederlands grondgebied. Om dit te kunnen handhaven is Schouten in gesprek met Duitsland en België.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10889882/ieren-niet-blij-met-mogelijke-exportban-op-kalveren]Ieren niet blij met mogelijke exportban op kalveren[/url]