De Franse zuivelgigant Danone heeft een flinke reorganisatie aangekondigd naar aanleiding van de tegenvallende resultaten uit het derde kwartaal. Mede door de coronacrisis liep de omzet met bijna 10% terug.
Danone is van plan het roer om te gooien, zo laat het bedrijf in een persbericht weten. In de afgelopen 3 maanden wist de Franse voedingsmiddelenfabrikant niet uit de schaduw van de coronacrisis te komen. Door de crisis in combinatie met toegenomen concurrentie en hoge melkprijzen liep de omzet met 9,3% terug naar ruim €5,8 miljard euro. Zonder het effect van nadelige wisselkoersen valt de omzet 2,5% lager uit dan die van vorig jaar.
Het roer om
Het concern bevindt zich in zwaar weer. Inmiddels ligt er een plan om de winst met 3 tot 5% op te krikken. Om dit te realiseren neemt Danone haar productportfolio, voorraadbeheer en activa onder de loep. In totaal wordt er voor €500 miljoen aan onderdelen verkocht, te beginnen met de Argentijnse activiteiten en het merk 'Vega'. Met alle aanpassingen in het achterhoofd heeft de zuivelgigant een nieuwe prognose uitgegeven waarin zij rekenen op een winstmarge van 14%.
Een ander opvallende gebeurtenis is het opstappen van CFO Cécile Cabanis. Zij heeft na 16 jaar trouwe dienst aangekondigd per februari 2020 het bedrijf te verlaten. Ondertussen is haar plek ingevuld door de CFO van Danone's Waters en Africa Divisions: Juergen Esser.
Zwaar weer
Het bedrijf valt deels ten prooi aan het nog altijd oplaaiende coronavirus. Dit laat zich onder andere gelden in de verkoop van flesjes water. Over het derde kwartaal liep de verkoop hiervan met 13,5% terug. Volgens het bedrijf komt dit doordat er veel meer mensen thuis zitten die amper tot niet meer op pad gaan.
Danone komt goed mee in de Europese melkprijzen. Het bedrijf geeft aan dat ook het hoog houden van de melkprijs een reden is voor de huidige problematiek. De tegenvallende resultaten kosten geld en het relatief hoge melkgeld aan de andere kant maakt dat de kosten nog verder oplopen. Het melkgeld naar beneden bijstellen heeft door de toegenomen concurrentie ook weinig zin. De kans dat de melkveehouders vertrekken, is met de huidige concurrentie relatief groot.
Positieve cijfers
Naast de tegenvallende resultaten zijn er ook onderdelen die zich juist wel positief ontwikkelden. De 'Essential Dairy & Plant Based'-divisie realiseerde in het derde kwartaal een verkoopgroei van +3,7%. Het volume nam toe met 4%, terwijl de waarde met 0,3% afnam. In deze divisie zijn zuivelproducten opgenomen als probiotica, biologische melk en koffiemelk, maar ook plantaardige producten dragen een steentje bij.
Danone laat weten dat de verkoop van plantaardige producten voor het derde kwartaal op rij met dubbele cijfers wist te groeien. De producten worden onder andere verkocht onder de merknamen Alpro, Silk en Actimel. De groei wordt met name aangedreven door gestegen verkopen in Europa en de Verenigde Staten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.