Arnold van Dorp is voorzitter van Holland Dairy Producers, een vereniging die opkomt voor leveranciers van Vreugdenhil. Hij maakt zich zorgen over de toekomst, maar ziet ook kansen voor Nederlandse melk op de wereldmarkt. "De verwerker is van oudsher de belangrijkste partij voor een melkveebedrijf, maar is steeds minder een partner. Dat moet anders."
Van Dorp, zelf melkveehouder in het Zuid-Hollandse Hazerswoude, roept mede-leveranciers daarom op om ook lid te worden. "Je ongenoegens over de melkprijs moet je niet met je vrouw of buurman bespreken, want wat kunnen zij daaraan doen?"
Vanwaar dit initiatief?
"Al langere tijd maak ik me zorgen over de toekomst van mijn melkveebedrijf. De toenemende kosten, vaak voortkomend uit wet- en regelgeving, maken het de laatste jaren bijna onmogelijk om een serieus inkomen te realiseren. En aan de kostprijs blijven sleutelen is een eindig model. Een melkveebedrijf runnen is serieuze business en mag geen hobby zijn. Deze zorg heb ik niet alleen, maar wordt breed gedeeld. Tijdens de boerenprotesten vorig jaar heb ik medeleveranciers van Vreugdenhil ontmoet en toen zijn de eerste contacten gelegd. Uiteindelijk is dat recent uitgemond in de oprichting van Holland Dairy Producers."
Wat zijn concreet jullie speerpunten richting Vreugdenhil?
"We willen op een constructieve manier een serieuze gesprekspartner zijn voor de directie. Ondanks diverse klankbordgroepen staan we gevoelsmatig aan de zijlijn. Een van de ergernissen is transparantie. Anno 2020 is veel in de wereld transparant, maar die houding missen we bij Vreugdenhil. De opbouw van de melkprijs is ons niet duidelijk. Kán Vreugdenhil niet meer betalen, of willen ze dat niet? Dat kunnen we nu niet beoordelen en dat moet anders. Stel dat de melkprijs niet hoger kan, dan weet ik dat liever vandaag dan morgen en kan ik daar als ondernemer mijn conclusies aan verbinden. Ik ben geen melkveehouder voor de hobby en wil geld kunnen verdienen."
Arnold van Dorp
Mag Vreugdenhil dan geen geld meer verdienen, ze zijn immers een particuliere verwerker?
"Natuurlijk mag Vreugdenhil geld verdienen, dat is zelfs noodzakelijk om stip op de horizon te houden. Tegelijkertijd moeten wij melkveehouders ook geld verdienen. Wij willen daarom graag inspraak in margeverdeling. We zijn niet naïef en begrijpen dat Vreugdenhil niet altijd een 6 kan gooien in de markt. Maar ook als ze bij wijze van een 2 gooien, mag dat verlies niet op de leveranciers worden afgeschoven. Daar willen we afspraken over maken. Van Danone weet ik dat zij bezig zijn met een kostprijs + formule. Zoiets zou bijvoorbeeld kunnen. Ook willen we meer waardering van de data die ieder individuele leverancier nu voor niets weggeeft."
Hoe bedoel je dat?
"Vreugdenhil weet door middel van de Kringloopwijzer bijna alles van ons, maar wij bijna niet van hun. Er is behoefte aan data in een keten, maar het mag geen vanzelfsprekendheid zijn dat die data gratis meegeleverd wordt. Data vertegenwoordigd immers waarde, daar moet een meerprijs tegenover staan. En als dat al gebeurd, laat dat dan zien bij het melkgeldafrekening. Dit punt speelt overigens niet alleen bij Vreugdenhil, maar ook andere verwerkers. Als Holland Dairy Producers trekken we daarom ook op met andere leveranciersverenigingen. Vanuit de zuivelsector wordt vaak gezegd dat ze trots zijn op ons, handel daar dan ook naar door ons te beschouwen als volwaardige partners en leveranciers. Ook van data. Over data gesproken, daar liggen mijns inziens echt kansen voor de Nederlandse melk op de wereldmarkt. We zitten als sector nu in een negatieve spiraal, maar er zijn volop kansen als je gaat kijken naar onze lage CO2-footprint. We moeten het alleen nog beter zien te communiceren."
Ondanks jullie naar eigen zeggen constructieve houding reageerde Vreugdenhil terughoudend op de oprichting van Holland Dairy Producers. Snap je dat?
"Ik snap dat het voor hen aftasten is, maar ik ben er heilig van overtuigd dat wij deze stappen moeten zetten. De melkfabriek en de bank zijn van oudsher de belangrijkste partijen, maar worden steeds minder een partner voor ons. Het contact met CEO Albert de Groot van Vreugdenhil is overigens goed. En qua eisen is Vreugdenhil een prima afnemer. Daarbij wil ik nogmaals benadrukken dat we een constructieve partij zijn. We hebben elkaar nodig, in goede en slechte tijden. Wel is het zo dat de beschikbaarheid van melk lang geen probleem was in Nederland, op de spotmarkt is en was immers genoeg te koop. Daarom moeten ons als leveranciers verenigen."
Holland Dairy Producers telt nu 6 bestuursleden en Vreugdenhil telt circa 900 leveranciers. Waarom moeten andere leveranciers lid worden?
"Je ongenoegens over de melkprijs moet je niet met je vrouw of buurman bespreken, want wat kunnen zij daaraan doen? Daarvoor moet je aan het juiste adres zijn, in dit geval Vreugdenhil. Als leveranciersvereniging staan we samen sterker, simpel zat. Wij zessen hebben onze schouders er onder gezet en hopen dat anderen volgen. In deze coronatijd is het lastig om mensen te bereiken, dus dat is een uitdaging. Aanvankelijk wilden we verspreid in Nederland avonden organiseren. De contributie bedraagt jaarlijks €350 en dan heb je stemrecht. Of dat veel is? Op basis van een cent extra melkgeld niet. Onze toekomst is ermee gebaat."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10889652/niet-klagen-bij-je-vrouw-over-de-lage-melkprijs]'Niet klagen bij je vrouw over de lage melkprijs'[/url]