Een groep van 6 melkveehouders die melk levert aan Vreugdenhil Dairy Foods heeft een vereniging opgericht. Als Holland Dairy Producers willen zij de positie van de melkveehouder in de keten helpen verbeteren. Zij roepen collega's op om zich aan te sluiten bij het initiatief.
De initiatiefnemers melden in een verklaring niet langer op individuele basis hun ongenoegen te willen uiten bij Vreugdenhil Dairy Foods, maar als leveranciers gezamenlijk aan de slag gaan. Melkveehouder Dick van Selm, woordvoerder van de vereniging, laat weten dat Holland Dairy Producers een "professionele en contructieve gesprekspartner wil zijn voor de directie van Vreugdenhil Dairy Foods".
Marges negatief
Van Selm wijst op de precaire financiële situatie op melkveebedrijven. "De kostprijs blijft constant stijgen, terwijl de opbrengstprijs vastgenageld lijkt. De marges zijn inmiddels negatief, waardoor het rendement van melkveehouders te laag is." Melkveebedrijven investeren daarbij in duurzaamheid en het leveren van melk van hoogwaardige kwaliteit. "Maar onze inspanning wordt niet betaald. Iets is, zeker in deze sector, pas duurzaam als het ook economisch duurzaam is."
De melkveehouders streven naar transparantie in de melkprijs, zoals de opbouw, kosten op de afrekening en verdeling van de marge. Ook willen zij graag inspraak in de bovenwettelijke eisen die Vreugdenhil aan de bedrijfsvoering en de melk stelt.
Een woordvoerster van Vreugdenhil Dairy Foods laat in een reactie op het initiatief van de melkveehouders weten al langere tijd met de groep in gesprek te zijn. "En we staan er zeker voor open om over de door hen aangekaarte thema's verder door te praten." Het zuivelconcern verklaart veel waarde te hechten aan een goede relatie met haar melkveehouders. "We bespreken belangrijke thema's in de diverse klankbordgroepen waarin de melkveehouders zijn vertegenwoordigd."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.