Het Franse voedingsmiddelenbedrijf Danone heeft het resterende aandeel in de Japanse probioticaproducent Yakult van de hand gedaan, zo laat het bedrijf weten. Danone wil het kapitaal dat voortkomt uit de verkoop ergens anders inzetten en de balans versterken.
De verkoop van de resterende 6,61% dat Danone nog in handen had, levert het bedrijf €470 miljoen op. De zuivelgroep was aandeelhouder sinds 2004 en had op het hoogtepunt een belang van 21,29%. In 2018 verkocht Danone het grootste gedeelte, aangezien het er niet in wist te slagen om het probioticabedrijf over te nemen. De transactie vindt naar verluidt plaats op vrijdag 9 oktober 2020.
Probiotica
De verkoop komt niet helemaal onverwacht. Doordat Danone niet tot een overname van Yakult wist te komen, besloot het bedrijf het geld ergens anders in te investeren. Het hebben van een groot belang paste niet langer in de strategie. Daarbij heeft Danone met Actimel zelf een concurrerend product op de markt.
Ondanks het beëindigen van de verbintenis laten beide partijen weten op lange termijn te blijven samenwerken om probiotica te promoten. Daarnaast behouden ze de bestaande commerciële samenwerkingen, waaronder bijvoorbeeld de joint-ventures in India en Vietnam.
Plantaardige producten
Danone heeft grotendeels de focus weerlegt naar het produceren en verkopen van plantaardige producten op de Europese en Amerikaanse markt onder de merken Alpro en Silk. Begin dit jaar liet het bedrijf nog weten de verkoop van de plantaardige producten van €2 miljard in 2019 op te krikken naar €5 miljard in 2025.
De van origine Franse zuivelverwerker reageert hiermee naar eigen zeggen op de steeds grotere vraag naar plantaardige producten. Deze takken in de VS en delen van (West-)Europa lopen goed, maar het bedrijf wil de verkoop van plantaardige producten fors uitbreiden in andere werelddelen, zoals Oost-Europa, Rusland en Latijns-Amerika.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.