De ledenraad van FrieslandCampina heeft woensdag (30 september) ingestemd met de bouw van een nieuwe zuivelfabriek en bijbehorend distributiecentrum voor Frisian Flag Indonesia in Indonesië. Met het project is een investering van €250 miljoen gemoeid.
Het plan bestaat uit twee onderdelen. Er komt een nieuwe locatie in de Jakarta regio en daarnaast wordt de huidige productiesite in Pasar Rebo aangepakt. Met de bouw van de nieuwe productielocatie wil de zuivelverwerker blijven groeien en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de Indonesische economie en zuivelsector, aldus CEO Hein Schumacher.
Werkzaamheden
De bouw van het nieuwe zuivelcentrum moet in april 2021 van start gaan. De locatie is gericht op de productie van gecondenseerde en gepasteuriseerde melk. De totale productiecapaciteit bedraagt meer dan een half miljard kilo eindproduct, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar 1 miljard kilo.
Naast de bouw van een nieuwe locatie in de regio Jakarta, wordt de huidige locatie in Pasar Rebo ook aangepakt. Deze fabriek wordt omgebouwd tot productiecentrum voor lokale kindervoedingmerken voor de Aziatische markt. Zowel de nieuwbouw als het ombouwen van de huidige locatie gaan tegelijk van start en moeten in de eerste helft van 2024 afgerond zijn.
Frisian Flag Indonesia
Frisian Flag Indonesia, onder de Indonesische bevolking bekend als Susu Bendera is, in de bijna 100 jaar dat ze op de Indonesische markt opereren, uitgegroeid tot een bekend merk onder de bevolking, aldus FrieslandCampina. Het Nederlandse moederbedrijf ziet de investering als noodzaak om één van haar grootste en snelst groeiende markten te kunnen blijven bijbenen. Op het moment is Frisian Flag één van de grootste zuivelondernemingen van Indonesië.
FrieslandCampina meldt dat er in totaal ongeveer 3.000 personeelsleden werkzaam zijn bij Frisian Flag Indonesia, waarvan ongeveer 2.000 verkopers die dagelijks via distributeurs onderweg zijn om alle 350.000 verkooppunten in Indonesië van zuivelproducten te voorzien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.