Het Chinese zuivelmerk Yili heeft Danone van de troon gestoten in de 'overall Brand Finance Food 50 2020 ranking' van adviesbureau Brand Finance. De waarde van het bedrijf steeg over 2020 met 13%. Nederland staat in de top 50 op nummer 4 met Friso, het kinder- en babyvoedingmerk van FrieslandCampina.
De waarde van Yili steeg met 13% naar $8,644 miljard. Danone wordt hierdoor naar de tweede plaats verstoten met een waarde van $7,825 miljard. De top 3 wordt afgesloten met nog een Chinese zuivelaar, namelijk Mengniu met een waarde van $5,316 miljard. De andere zuivelbedrijven uit de top 10 vallen qua waarde nog wat verder weg. Het Nederlandse Friso staat op $3,739 miljard en de top 10 wordt afgesloten door Almarai uit Saudi-Arabië met $2,3 miljard. Zie onderstaande tabel voor de volledige top 10.
Yili als nieuwe nummer 1
Het zuivelmerk timmert flink aan de weg om groter en bekender te worden, zowel nationaal als internationaal. Inmiddels is Yili al 5 jaar het meest waardevolle zuivelmerk voor China. Het bedrijf heeft zich telkens in nieuwe gebieden weten te infiltreren en heeft als doel om dit jaar een internationaal netwerk te creëren met 2 miljard klanten.
Onlangs investeerde het bedrijf $4,3 miljard in een high-end biologische zuivelproductielocatie in midden-Mongolië waarmee naar verwachting 60.000 werkplekken gemoeid zijn. Daarbij geeft deze investering naar verwachting de lokale boeren en logistieke industrie een flinke boost.
Internationaal gezien heeft Yili haar vizier op Nieuw-Zeeland gericht. Hier wil het bedrijf graag 100% van Nieuw-Zeelands' op 1 na grootste zuivelverwerker Westland Milk Products in handen krijgen.
Meest waardevolle zuivelportfolio
Yili mag dan wel het meest waardevolle zuivelmerk zijn, wat betreft het volledige zuivelportfolio moeten ze nog aardig onderdoen voor Nestlé. Dat bedrijf blijft koploper, gevolgd door Lactalis en Danone. Gecombineerd hebben alle zuivelmerken die onder Nestlé vallen een waarde van $12,6 miljard. Lactalis noteert met al haar merken $11,7 miljard en de merken van Danone zijn samen $11,6 miljard waard. Het Chinese zuivelmerk komt met een waarde van $8,6 miljard niet verder dan plaats 5.
Positie | Merk | Land | Waarde (US dollar) |
1 | Yili | China | $8,644 miljard |
2 | Danone | Frankrijk | $7,825 miljard |
3 | Mengniu | China | $5,316 miljard |
4 | Friso | Nederland | $3,739 miljard |
5 | Arla | Denemarken | $3,273 miljard |
6 | Amul | India | $3,109 miljard |
7 | Anlene | Nieuw-Zeeland | $3,083 miljard |
8 | Anchor | Nieuw-Zeeland | $2,785 miljard |
9 | Yakult | Japan | $2,31 miljard |
10 | Almarai | Saudi Arabië | $2,3 miljard |
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.