Naar verluidt heeft de Chinese consument na jaren weer meer vertrouwen in zuivelproducten van Chinese makelij dan in geïmporteerde producten. Dit blijkt uit een enquête van het Ministerie van Landbouw in Peking.
Top Agrar meldt dat de Chinese consument na 12 jaar het vertrouwen in 's lands eigen zuivelproducten weer terug heeft gevonden. Dit zou blijken uit een enquête van het ministerie van Landbouw in Peking, dat de resultaten eind augustus van dit jaar presenteerde op de conferentie van de National Dairy Science and Technology Innovation Alliance in Peking
Van de deelnemende respondenten blijkt 47,6% aan te geven voor bekende, binnenlandse producten te kiezen. Slechts 5% kiest voor geïmporteerde producten en 43,7% gaat voor gecertificeerde producten.
Betere kwaliteit en betrouwbaarheid
Uit de enquête van het ministerie blijkt dat driekwart van de respondenten van mening is dat de binnenlandse melkproducten zeer veilig of relatief veilig zijn en dat de kwaliteit en de betrouwbaarheid beter zijn dan die van geïmporteerde producten. Volgens cijfers van Chinese laboratoria voldoet de Chinese melk wat betreft het celgetal en kiemgetal aan de Europese voorwaarden.
Opvallende verandering
In 2008 werd China opgeschud door een schandaal binnen haar eigen zuivelsector. Het Chinese zuivelconcern Sanlu bleek de chemische stof melanine aan haar babymelkpoeder toe te voegen om te maskeren dat de melk aangelengd werd met water. Zeker 6 baby's stierven door de giftige stof en bijna 300.000 kinderen werden ziek.
Na deze ontdekking keerde het tij voor de Chinese zuivelindustrie. De binnenlandse consument koos voor buitenlandse zuivel, het vertrouwen was geschaad. In 2018 wezen verschillende onderzoeken nog uit dat de Chinezen het vertrouwen nog altijd niet teruggevonden hadden. En zelfs in februari van dit jaar publiceerde South China Morning Post nog een artikel waarin bevestigd werd dat de meeste ouders nog altijd voor buitenlandse producten kozen. Het is dan ook opvallend dat het Chinese landbouwministerie nu, een half jaar later, met cijfers komt die heel wat anders uitwijzen.
Groei zuivelsector
Een ander geluid uit de zuivelsector dat kan duiden op een groeiende vraag naar binnenlandse producten, is afkomstig uit de melkveestapel. Volgens Rabobank is China van plan haar veestapel met minstens 700.000 melkkoeien te vergroten. Een forse toename, in 2019 telde de republiek nog 6,1 miljoen melkkoeien.
Ook de productie loopt op volgens cijfers van het Italiaanse CLAL. In 2019 produceerde het land ruim 32 miljoen ton melk, bijna 1,5 miljoen ton meer dan in 2018. De totale melkpoeder (magere-, volle- en babymelkpoeder) productie loopt volgens CLAL overigens al een aantal jaar terug. In 2018 lag de productie slechts op 735.000 ton melkpoeder, terwijl er in 2017 nog ruim 1,3 miljoen ton werd geproduceerd. Ook de import van babymelkpoeder loopt al sinds 2016 op. China importeerde voor een totaal aan 356.000 ton van het product.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.