De Flevolandse tak van belangenbehartiger Agractie heeft een enquête gepubliceerd om de interesse te peilen voor een opkoopregeling van oude trekkers. Het idee is dat de NOx die deze voertuigen uitstoten als 'ruilmiddel' kan worden ingezet om stikstofruimte te creëren. Agractie Nederland en Farmers Defence Force ondersteunen het initiatief.
Nu de aangekondigde voermaatregel is afgeketst, blijft het stil rond het stikstofdossier. De onderhandelingen verlopen volgens Agractie moeizaam. Leden uit Flevoland komen daarom zelf met een plan om nieuwe kansen te scheppen. Hierbij verlegt het de insteek van NH3 (ammoniak) naar NOx (stikstofoxide). Die laatste stof wordt uitgestoten door verbrandingsmotoren, zoals in trekkers of zelfrijdende machines.
Emissie-eisen
Sinds 1999 kent de Europese Unie emissiestandaarden voor zogenoemde 'non-road mobile machinery'. Hieronder vallen ook landbouwtractoren, zelfrijdende (oogst)machines en vele andere voertuigen. Fabrikanten moeten aan steeds strengere voorwaarden voldoen om aan de laatste eisen te voldoen. Het gebruik van een SCR-katalysator (Adblue), Exhaust Gas Recirculation (EGR) en Diesel Partikel Filter (DPF) zijn bekende technieken die ook bij auto's en vrachtwagens worden toegepast. Trekkers van voor 2000 hebben deze techniek niet aan boord.
Door deze internationale voertuigeisen is de uitstoot van NOx sinds 1999 gedaald met 8,8 gram per kWh. Voor trekkers lichter dan 75 pk gelden andere eisen. Agractie Flevoland oppert, met deze cijfers in het achterhoofd, dat een enorme winst in de NOx-uitstoot haalbaar is door oudere machines te vervangen voor nieuwe(re). De overheid rekent dat voor de bouw van 1 huis 3 kg NOx-ruimte vereist is. Dit komt overeen met het verbranden van 30 liter diesel in een trekker van voor 1999. Een 20 jaar nieuwere trekker stoot bij diezelfde hoeveelheid brandstof 128 gram NOx uit.
50 huizen voor 1 trekker
"Het omwisselen van 1 oudere trekker op een klein melkveebedrijf levert al snel ruimte voor 50 huizen op", schrijft Agractie Flevoland. Om de gewenste 70.000 huizen te kunnen bouwen in Nederland, zijn volgens de initiatiefnemers zo'n 1.400 oude trekkers nodig. Voordeel voor de boer is daarbij dat het dierwelzijn niet wordt beïnvloed en het bedrijf automatisch moderniseert.
Om erachter te komen hoe agrarisch ondernemers in Nederland tegen deze plannen aankijken en hoeveel oudere trekkers zij in bezit hebben, is een enquête gestart. Hoeveel oude trekkers Nederland nu telt, is onbekend. De voertuigen zijn immers (nog) niet geregistreerd middels een kenteken.
Financiële motivatie
Veel oudere trekkers en oldtimers zijn in handen van hobbyisten of boeren die de trekkers uit sentimentele waarde behouden. Of waarde hechten aan een ongecompliceerd model zonder elektronica. Agractie benadrukt dat het plan valt of staat met de regeling die tegenover de inruilactie staat. Die moet voldoende financiële motivatie bieden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10889071/oude-trekker-inruilen-voor-stikstofwinst]'Oude trekker inruilen voor stikstofwinst'[/url]