AgruniekRijnvallei kan tevreden terugkijken op de eerste 6 maanden van dit jaar. De coöperatie verkocht 2,5% meer voer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Klanten kunnen rekenen op extra korting, mede omdat de Welkoopwinkels goed draaiden tijdens de lockdown.
De stijging van de voerafzet valt nog hoger uit wanneer de afzet wordt gecorrigeerd voor het voer dat vorig jaar voor derden werd geproduceerd. Exacte tonnages en onderscheid tussen de verschillende diersectoren worden niet genoemd, wel dat alle diersectoren hebben bijgedragen aan de groei. Naar eigen zeggen heeft de coöperatie 'zeer veel' nieuwe klanten uit de rundveesector mogen verwelkomen.
Johan Schuttert
40 rundveehouders erbij
Commercieel directeur Johan Schuttert laat weten dat er in 2020 meer dan 40 rundveehouders klant zijn geworden. Bij wie die vandaan komen? "De meeste komen van de grotere mengvoerbedrijven in Nederland, maar dat is op zich logisch." Dat de voerafzet in de krimpende varkenshouderij niet terugloopt, is volgens Schuttert een positieve ontwikkeling. Verder doet de voercoöperatie het naar eigen zeggen goed in de legpluimveesector dankzij de focus op voer voor hele snavels.
Het succes is een combinatie van meerdere factoren, verklaart Schuttert. "We combineren een scherpe kostprijs met een gespecialiseerde productie." Dat elke voercategorie in een aparte fabriek wordt gemaakt, is een volgens Schuttert daarbij zeker een pré. "Daarmee onderscheiden we ons van de concurrentie die dat niet doen."
'Coronakorting'
Voor de klanten van AgruniekRijnvallei is er een leuke meevaller. Afnemers van mengvoer ontvangen van half augustus tot eind januari een extra korting van €5 per afgenomen ton. "We trekken dit bewust door tot januari, anders zou logistiek tussen rondom nieuwjaar verstoord kunnen raken." Op verkochte gewasbeschermingsmiddelen geldt met terugwerkende kracht over de periode 29 december 2019 tot 15 augustus een korting van 1,5%. "Al met al forse kortingen menen wij", zo laat Schuttert weten.
De korting is vooral te danken aan de goede prestaties van de 9 Welkoopwinkels die AgruniekRijnvallei exploiteert. "Tijdens de lockdown verkochten die veel tuinproducten aan klussende Nederlanders. En doordat we dit jaar minder op vakantie gaan, zijn er veel meer buitenzwembaden verkocht. Je zou zodoende van een coronakorting kunnen spreken", aldus Schuttert.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.