De A2 Milk Company boekte in het afgelopen jaar, eindigend op 30 juni, een winstgroei van 34,1%. Melk met beter verteerbaar eiwit vermarkten is blijkbaar een winstgevende bezigheid voor de gespecialiseerde Nieuw-Zeelandse onderneming.
De nettowinst bedroeg na aftrek van belastingen NZ$ 358,8 miljoen (omgerekend €197,57 miljoen). In het afgelopen boekjaar kwam de omzet uit op NZ$1,73 miljard (omgerekend €974 miljoen).
De beursgenoteerde A2 Milk Company is sinds 2017 jaar op jaar sneller gegroeid. In 2017 bedroeg de jaarlijkse omzet niet meer dan NZ$ 550 (omgerekend €miljoen 302,5), nog geen derde van de jaaromzet van het afgelopen boekjaar. Hetzelfde beeld is te zien in de winst per aandeel.
Kindervoeding in China belangrijk
De gunstige resultaten weerspiegelen volgens de onderneming de aanhoudende groei in het segment kindervoeding. In China werd de omzet van A2-melk kindervoeding verdubbeld naar NZ$ 337,7 miljoen (omgerekend €185 miljoen). De verkoop van vloeibare melk in Australië steeg met 14,1% tot NZ$ 152,5 miljoen (omgerekend €83 miljoen) en de omzet in de Verenigde Staten is in de loop van het jaar bijna verdubbeld tot NZ$ 66,1 miljoen (omgerekend €36miljoen).
Het grootste deel van de omzet wordt gerealiseerd in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook China is een belangrijke afzetmarkt. Kindervoeding is goed voor een veel groter deel van de omzet dan de omzet die wordt geboekt met A2-drinkmelk. In Europa bedraagt de omzet slechts enkele miljoenen euro's per jaar, met name in het Verenigd Koninkrijk.
Meer online door corona
De effecten van een gunstige wisselkoers beïnvloeden het resultaat van de onderneming positief. De onzekere coronatijd is niet verkeerd uitgepakt tot nu toe voor de A2 Milk Company. Terwijl alles in het werk gesteld werd om de afnemers en consumenten van A2-melk te te kunnen blijven voorzien, steeg vooral de online verkoop en werd in de laatste kwartalen van het afgelopen boekjaar zelfs een bescheiden winst geboekt, vergeleken met het half jaar voorafgaand aan de coronacrisis.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.