De resultaten van het Franse voedingsconcern Danone zijn licht aangetast door de coronacrisis. Uit de halfjaarcijfers valt op te maken dat melkproducten tijdens deze coronacrisis gretiger aftrek vinden dan water.
De omzet liep in de eerste 6 maanden van dit jaar met €500 miljoen terug tot €12,2 miljard. Hiervan bleef onder de streep €1,02 miljard over, circa €20 miljoen minder dan in de zelfde periode vorig jaar. De mindere resultaten waren al aangekondigd. Eind februari gaf de tweede grootste melkverwerker van Frankrijk al een winstwaarschuwing af. Dit als gevolg het coronavirus wat in China toen al volop speelde en daarna ook in Europa in alle hevigheid oplaaide.
Zuivelafzet stijgt
Wanneer we inzoomen op de cijfers blijkt dat de omzet in zuivelproducten (inclusief plantaardig) met 3% is toegenomen. Bovendien bleef de marge van circa 9% min of meer intact. Zuivel is verreweg de belangrijkste tak van het voedingsconcern en beslaat ongeveer vier/vijfde van de omzet. De afzet binnen Europa en de VS groeide gestaag verder, in Afrika liep de omzet wel terug door de corona-maatregelen. Verder doet plantaardige zuivel het goed met dubbele groeicijfers.
De omzet van 'specialized nutrition' (waaronder babymelkpoeder) pluste 2,7%, de marge steeg tot een record van 26,4%. Dit dankzij een interne reorganisatie. In het tweede kwartaal zakte de omzet overigens wel terug, vergeleken met vorig jaar. De afzet naar China bleef stabiel, al werd daar wel minder babymelkpoeder verkocht door de sluiting van de grens met Hongkong. Iets waar ook FrieslandCampina last van had in de afgelopen maanden.
Waterverkopen hard omlaag
Daar waar zuivelafzet overall gezien prima overeind bleef, verdampte bijna 20% van de waterverkopen. De marge zakte bovendien, wat een mes zet in de winst. De verminderde dorst komt door de lockdowns in veel landen. Danone-water wordt vooral buitenshuis gedronken. Vanwege de onzekere wereldeconomie en de volatiele marktbewegingen waagt het Franse voedingsconcern zich niet aan een verwachting voor de tweede helft van 2020.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.