Marktpartijen en consumenten hebben nauwelijks een boodschap aan de hogere kosten die boeren maken voor de extra inspanningen die zij verrichten op onder meer duurzaamheid. Terwijl overheden en maatschappelijke organisaties wel steeds meer eisen aan de wijze van boeren stellen. Volgens Jorrit Jorritsma, voorzitter van ZuivelNL, moeten er realistisch verdienmodellen komen voor de boer.
Dit zegt hij in een toelichting op het jaarverslag van de zuivelorganisatie over 2019. Hij wijst daarbij ook op de boerenprotesten. "Het piept en kraakt in de melkveehouderij. Het al langer sluimerende ongenoegen binnen de Nederlandse boerenstand over de steeds verder toenemende eisen, plotselinge beleidsveranderingen en de vaak ongenuanceerde kritiek over de werkwijze in de agrarische sector is in 2019 naar buiten gekomen met de aanpak van de stikstofproblematiek."
Sterke ketenorganisatie
Hij wijst daarbij ook op de versnippering in de belangenbehartiging. "Het vertrouwen in de overheid, maar ook het vertrouwen onderling, was zoek. De versnippering in boerenvertegenwoordiging is zichtbaar geworden." Volgens Jorritsma is juist behoefte aan een sterke ketenorganisatie die zich richt op de ontwikkeling van de zuivelsector. "Uiteindelijk gaat het om de concurrentiepositie van de zuivelsector op de wereldmarkt en de maatschappelijke acceptatie van de wijze van ondernemen in combinatie met verdienmodellen."
Daarvoor is nodig dat de extra inspanningen van de boer letterlijk door de marktpartijen en de consument worden gewaardeerd. Daarbij wijst Jorritsma ook op het feit dat 65% van de Nederlandse zuivelafzet naar het buitenland gaat. "Het is een uitdaging voor de sector om de inspanningen om bijvoorbeeld de CO2-footprint te verlagen ook daadwerkelijk terug te verdienen in de internationale markt. Ook overheden en maatschappelijke organisaties hebben daarom een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan realistische verdienmodellen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10888357/markt-waardeert-extra-inspanningen-boer-niet]Markt waardeert extra inspanningen boer niet[/url]