Plantaardige melk lijkt steeds meer terrein te winnen onder Amerikaanse consumenten. Om hierop in te spelen introduceerde koffieketen Starbucks gisteren (13 juli) plantaardige koffiemelk in haar assortiment. De producten komen ook in de schappen van supermarkten te liggen.
Starbucks is overigens niet onbekend met dranken op basis van plantenextracten, in plaats van dierlijke producten. Begin dit jaar introduceerde de koffieketen ook al enkele melkvrije alternatieven op haar menukaart. De nieuwe plantaardige koffiemelkproducten worden geïntroduceerd in 2 verschillende smaken, hazelnoot en karamel. Volgens het bedrijf blijft de vraag naar plantaardige melkvervangers aantrekken en om hierop in te spelen heeft het in samenwerking met Nestlé.
Plantaardige melkmarkt
Met Starbucks kiezen steeds meer bedrijven ervoor om plantaardige alternatieven voor koemelk in hun productschap te introduceren. Vaak noemen ze als aanleiding de steeds groter wordende vraag naar plantaardige melk. Zelfs zuivelketen Arla koos ervoor plantaardige melkproducten te produceren en lanceerde speciaal hiervoor een nieuwe merknaam: JÖRÄ.
Volgens een onderzoek van het Amerikaanse The Good Food Institute besloeg de plantaardige melkmarkt in 2019 40% van de totale plantaardige voedselmarkt. De markt kent een waarde van $2 miljard Amerikaanse Dollar, een stijging van 5% ten opzichte van 2018. Toch doet de plantaardige variant van koemelk nog altijd onder voor de echte zuivel. 14% van de in Amerikaanse winkels aangekochte melk bestaat uit de plantaardige variant. Dit staat gelijk aan 620 miljoen producten.
Binnen de plantaardige zuivelproducten beslaat amandelmelk het grootste aandeel met een waarde van $1,3 miljard, gevolgd door sojamelk met $202 miljoen. De snelst groeiende variant is havermelk. De vraag nam toe met bijna 2000% over de afgelopen 2 jaar. Inmiddels beslaat havermelk een aandeel van $84 miljoen.
Strijd
Hoewel koemelk dus nog altijd een groter marktaandeel beslaat dan plantaardige melk, is de strijd nog niet gestreden. In verschillende onderzoeken wordt de verwachting uitgesproken dat het marktaandeel van nu tot 2024 met nog eens 14% toeneemt. Deze trend wordt vooral gevormd door het koopgedrag van de Amerikaanse consument, die de plantaardige markt toch wel fors stimuleert. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 41% van de Amerikaanse huishoudens plantaardige melk verkiest boven echte zuivel.
Deze trend werd ook zichtbaar aan het begin van de coronacrisis, toen de verkoop van havermelk in de Amerikaanse supermarkten met maar liefst 323% steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Zeer opvallend is hierbij dat zelfs de run op desinfecterende handgel deze stijging niet wist te overtreffen. Die vraag nam namelijk toe met 313%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.