Cono Kaasmakers wil opschalen in het het segment van vleesvervangers. In samenwerking met Vivera brengt de boerencoöperatie een nieuwe kaasschnitzel met Beemster kaas. De stap is geen voorbode voor om bijvoorbeeld ook plantaardige zuivel op de markt te brengen.Â
Het is niet de eerste keer voor de coöperatie dat zij een kaasschnitzel op de markt brengen. Er was al een bestaande variant Beemster kaasschnitzel. De nieuwe variant is vegetarisch en voldoet naar eigen zeggen nog beter aan de vraag in de markt. "Je ziet het vegetarische schap groter worden en daarin zien wij veel kansen", aldus Jiska de Jong, brand manager Beemster kaas bij Cono.
"We signaleren dat er meer mensen interesse krijgen in vleesvervangers en dat er daar met de Beemster kaas goed op kan worden ingespeeld. De markt voor vleesvervangers wordt groter en ook het aantal flexitariërs neemt steeds meer toe." Hoe groot het afzetvolume wordt, moet nog blijken. De burger zal bij diverse supers, waaronder Deen, Plus en Hoogvliet, in de schappen komen.Â
Geen plantaardige zuivel
De samenwerking tussen Cono Kaasmakers en Vivera bestond al en wordt met deze stap verder uitgebreid. Ook wordt er gekeken of er mogelijkheden zijn om nog andere vegetarische producten met Beemster kaas te kunnen ontwikkelen.
Cono kaasmakers zet met deze ontwikkeling niet de deur op een kier om ook de stap richting de plantaardige melk te gaan maken, zo laat het bedrijf desgevraagd weten. "De basis is en blijft het verwaarden van de melk voor onze leden-melkveehouders."Â
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.