Melksysteemgigant DeLaval komt terug van een geslaagd overnamepad. Begin juli maakte het bedrijf bekend Milkrite InterPuls, een Britse producent van melkstellen en aanverwante producten, voor bijna €200 miljoen aangekocht te hebben. Hiermee investeert DeLaval naar eigen zeggen in de toekomst van de melkveehouderij.
DeLaval heeft het bedrijf aangekocht voor 180 miljoen Britse Pond, omgerekend net geen €200 miljoen. Koper en verkoper verwachten de transactie in het eerste kwartaal van 2021 rond te hebben. Met de verkoop is het wel de bedoeling dat Milkrite als zelfstandig bedrijf verder gaat, met haar eigen bestuur en werknemers. Voor nu blijven CEO en CFO Craig Sage en Andrew Porter zitten waar ze zitten.
Investering in de toekomst
Met de aankoop van Milkrite InterPuls investeert DeLaval naar eigen zeggen niet alleen in de toekomst van de veehouderij, maar ook in een succesvol bedrijf met een sterk merkenportfolio dat wordt erkend door melkveehouders wereldwijd. InterPuls opereert al op verschillende continenten: Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië.
Het productscala van InterPuls is relatief uitgebreid. Zo produceert en levert het bedrijf onder andere melkstellen, maar ook filters, binnenvoeringen, rubberen melkslangen en werkkleding. Over 2019 wist de producent een omzet van 50,9 miljoen Britse pond te behalen en een winst van 3,8 miljoen Britse pond. Dat is omgerekend respectievelijk €56,34 miljoen en €4,21 miljoen.
Avon Rubber
Milkrite InterPuls was in eigendom van het eveneens Britse Avon Rubber, een bedrijf dat zich specialiseert in luchtweg- en kogelwerende beschermingsproducten zoals kogelwerende vesten en gasmaskers voor militairen en eerstehulpverleners. De producent van melkstellen kreeg pas in 2015 haar huidige naam, maar is al sinds het ontstaan van Avon Rubber in 1885 een vast onderdeel binnen het bedrijf. Desondanks vond het bestuur van Avon Rubber het tijd om hun melkveetak van de hand te doen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.