De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel gaat in de kosten snijden. Het aantal topfuncties wordt teruggebracht van 11 naar 8. Doel van de besparing is om een hogere melkprijs voor de leden-melkveehouders te realiseren.
De nieuwe wending, zoals de zuivelcoöperatie het zelf noemt, is vorm gegeven door de onlang aangetreden CEO van Milcobel Nils van Dam. De afgeslankte organisatie is gestoeld op separate afdelingen: 'Consumer Products & Service', 'Dairy Products & Ingredients' en dochteronderneming YSCO.
Hand op de knip
Volgens Van Dam levert de herstructurering een besparing van 10% op de kosten topmanagement. De besparingen worden ook doorgetrokken naar andere delen van de organisatie. Voor zowel dit jaar als 2021 is het streven om de vaste kosten te verlagen. "Onze ambitie is om dit jaar 5% te besparen op onze vaste kosten, voor 2021 beoog ik een besparing van minstens 10%."
Met de kostenbesparing wil Milcobel tot betere financiële resultaten komen. De Belgische zuivelcoöperatie presteert al een tijdje ondermaats en dat levert de circa 5.000 leden-melkveehouders een lage melkprijs op. Hierdoor sneuvelde onder meer de voormalig CEO en de bestuursvoorzitters van de coöperatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.