2019 was voor de Belgische zuivelindustrie een goed jaar, aldus de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). Hoewel de omzet wat terugliep ten opzichte van het jaar ervoor, nam de werkgelegenheid juist toe. Daarnaast werd er ook meer geïnvesteerd en minder geïmporteerd.
Hoewel de omzet met 8% daalde naar €4,9 miljard, wordt dit niet benoemd als een negatief aspect. De terugloop is te wijten aan het feit dat er minder buitenlandse melk voor verwerking in België is ingevoerd. In totaal is zo'n 15% van het volume ingevuld door de gebieden buiten Europa.
Kerncijfers
Uit de kerncijfers van de zuivelsector van onze zuiderburen blijkt verder dat de werkgelegenheid in de sector is toegenomen. In totaal telt de zuivelindustrie 6020 werkplekken, 2% meer dan in 2018. Dit is al het 4de jaar op rij dat de werkgelegenheid in de Belgische sector toeneemt.
Daarnaast is de uitvoer van zuivelproducten gelijk gebleven met een waarde van €3,5 miljard. Er is echter wel 6% minder ingevoerd, waardoor er een positief overschot op de handelsbalans is ontstaan van €90 miljoen. Hiermee draagt de zuivelsector haar steentje bij aan een gezonde economie, aldus BCZ.
Een ander positief punt is de toename in investeringen over 2019. In totaal is er voor €133 miljoen geïnvesteerd in de Belgische zuivelindustrie, een toename van 51% toen opzichte van een jaar eerder. Met een economische crisis in het vooruitzicht is deze positieve bijdrage aan de zuivelindustrie een welkome ontwikkeling.
De investeringen zijn onder andere te koppelen aan de bouw van een mozzarellafabriek en 2 bedrijven die bezig zijn geweest met een poedertoren. BCZ wil niet spreken van een trend, de norm is normaal gesproken €100 miljoen aan investeringen, in 2018 werd slechts €88 miljoen gehaald. Dat in 2019 voor 33% meer geïnvesteerd wordt is een mooie bijkomstigheid.
Coronacrisis
Waar 2019 met zekerheid een goed jaar was, biedt 2020 toch flink minder zekerheden. Ook de Belgische zuivelsector heeft met de coronacrisis van doen. Met een verminderd personeelsbestand moest soms wel tot 50% meer consumptiemelk geproduceerd en verwerkt worden. Toch heeft de industrie zich goed staande weten te houden, aldus BCZ.
De toename in consumptiemelk is te danken aan het feit dat de thuiszittende Belg meer melk is gaan drinken in de eerste weken van de coronacrisis. Het gaat hierbij om een toename van 15% aan aangekochte zuivelproducten sinds de start van de crisis. Dit heeft volgens BCZ niet alleen met hamsteren te maken, het geeft ook aan hoe belangrijk zuivel is in het voedingspatroon van de Belgische consument. Toch heeft de toename in melkconsumptie na het intomen van het hamstergedrag niet doorgezet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.