De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel heeft een nieuwe CEO benoemd. Vanaf morgen (19 mei) deelt de Vlaming Nils van Dam de lakens uit. Een van zijn taken is het realiseren van een zo hoog mogelijke melkprijs voor de leden-melkveehouders. Zijn voorganger faalde op dit punt.
Met het aantreden van Van Dam haalt Milcobel naar eigen zeggen 'een doorgewinterd bedrijfsleider' binnen met meer dan 30 jaar ervaring in de voedingsindustrie. Hij werkte onder andere voor het Brits-Nederlandse voedingsconcern Unilever en de Belgische bierbrouwer AB-Inbev. Het afgelopen jaar was hij CEO van Duval Union Consulting.
De vacature voor de hoogste baas bij de grootste melkverwerker in België kwam in december vrij. Toen werd de samenwerking met voormalig CEO Pieter Koopmans per direct gestopt, omdat de winstgevendheid onder zijn bewind tegenviel.
Melkprijs onder €30
Het realiseren van de maximale waardecreatie voor de circa 2.600 leden-melkveehouders (zowel in melkprijs als in ondernemings- of aandeelhouderswaarde) is een van de taken voor de nieuwe CEO. Hij treedt aan in een uitdagende tijd, want de zuivelmarkt is hard geraakt door de coronacrisis.
De melkprijs van Milcobel is de afgelopen maanden gedaald tot onder de grens van €30 per 100 kilo in april. Met dit niveau zijn de leden-melkveehouders vast niet content, wat betekent dat de kersverse CEO Van Dam vanaf morgen flink aan de bak kan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.