De verkopen van zuivelfabricaten via het digitale handelsplatform DAO.EU heeft in het eerste kwartaal van 2020 een vlucht genomen. De volatiele zuivelmarkt, vanwege de coronacrisis, werkt daarbij zeker niet tegen.
Het platform rapporteert een volumegroei van maar liefst 284% tot ruim 13.500 ton, tegenover dezelfde periode vorig jaar. Gouda kaas was met bijna 4.000 ton verhandeld volume het grootste fabricaat, op de voet gevolgd door magere melkpoeder en weipoeder. Naast de stijging van het handelsvolume neemt ook het aantal gebruikers op het platform toe.
Volatiele markt
Volgens Richard Klink van DAO.EU komen de partijen uit alle windstreken van Europa, zoals bijvoorbeeld uit Griekenland (Skopos), Ierland (Lakeland) en Nederland (Melkweg). Niet alleen handelspartijen, maar ook de Eucolait heeft onlangs een kijkaccount aangemaakt om de digitale zuivelhandel te monitoren en daaruit markttrends te kunnen ontleden.
"Real-time marktinformatie is door een toename van de volatiliteit essentieel om snel in te kunnen spelen op veranderde marktomstandigheden. Ons platform biedt de mogelijkheid om met 1 bieding en/of offerte een deal te sluiten met 83 potentiële counterparties. De snelheid, het gemak en het vertrouwen in de technologie lijkt zich nu uit te betalen."
Wereld te winnen
Toch wil Klink de rappe groei niet direct koppelen aan de coronacrisis, waardoor de volatiliteit in de zuivelmarkt flink is toegenomen. "Wel is ons platform gebaat bij volatiliteit. Dus het werkt zeker niet tegen, maar ook voor de crisis was de groei al zichtbaar." Ondanks de rappe toename in het eerste kwartaal, gebeurd nog altijd minder dan een procent van de zuivelhandel via het beeldscherm. "Wat dat betreft hebben we nog een wereld te winnen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10886711/digitale-zuivelhandel-neemt-vlucht-in-crisistijd]Digitale zuivelhandel neemt vlucht in crisistijd[/url]