Eigen foto

Nieuws Zuivelanalyse 2020

'Klein begonnen en stapje voor stapje uitgebreid'

31 Maart 2020 - Jorine Cosse

Wat in 1985 begon als een kleinschalige kaasmakerij is uitgegroeid tot een bedrijf met een jaarlijkse productie van meer dan 1 miljoen kilo kaas en 65 mensen op de loonlijst. Het melkveebedrijf van de familie Nijland, gevestigd in het Overijsselse Deurningen, heeft in de achterliggende decennia niet stil gestaan. Daarbij bruist het van ambitie op ‘Landgoed Kaamps’.

Het melkveebedrijf en de bijhorende horeca, winkel en kaasmakerij worden gerund door Herbert (59), zijn vrouw Yvonne (58) en hun kinderen Femke (32), Joucke (30) en Boaike (24). Ondernemerschap stroomt bij de familie door de aderen.

“Onze opa was vaak wat terughoudend, maar oma zeker niet”, steekt Femke van wal. “Ook onze vader is van de vernieuwingen. Onze moeder komt uit een echte ondernemersfamilie en is bovendien erg creatief. Zij brengt de structuur, terwijl onze vader van (doordacht) risico’s nemen houdt. Zijn motto is: gewoon doen.”

Altijd in ontwikkeling
Stilstaan is geen optie bij de familie, er is altijd beweging. “Een kaasmaker die al 25 jaar in dienst is zei onlangs nog dat er bij ons altijd wordt gebouwd”, vertelt Femke. En dat klopt. Kortgeleden zijn er nieuwe sleufsilo’s geplaatst. Ook wordt er gebouwd aan een nieuwe woning voor Herbert en Yvonne. “De officiële opvolging is eigenlijk pas over 5 jaar, maar onze ouders nemen langzamerhand steeds meer afstand. Eigenlijk regelen wij steeds meer met z’n drieën. Ik doe de kaasmakerij, Joucke runt de boerderij en Boaike houdt zich steeds meer bezig met het administratieve gedeelte.

Transparantie is voor onseen belangrijke kernwaarde

Joucke

Onze ouders brengen hun ideeën in, om vervolgens achter de schermen te observeren hoe dit uitpakt. Daarbij helpen ze waar ze kunnen. Net als onze zus Meike (27), al heeft zij onlangs besloten dat haar hart toch meer bij de zorg ligt”, vertelt Femke, terwijl Joucke en Boaike instemmen.

De boerderij is al generaties lang in het bezit van de familie Nijland. De moeder van Herbert erfde in 1963 het van oorsprong gemengde bedrijf van haar oom en tante. Al gauw maakten de varkens en kippen plaats voor melkvee. In 1980 werd er gestart met 80 koeien in een loopstal die plek bood aan 115 koeien. Om een hogere melkprijs te realiseren, ontstond het idee om zelf kaas te gaan maken. Het jongvee moest plaatsmaken voor de kaasmakerij en winkel. Er werd een extra jongveestal bijgebouwd. Op deze manier ging de familie in 1985 van start.

“We zijn kleinschalig begonnen en hebben door de jaren heen stapje voor stapje uitgebouwd. Vandaag de dag hebben we een productie van meer dan 1 miljoen kilo kaas per jaar”, vertelt Joucke. “De kazen gaan heel de wereld over. 50% van de productie gaat de grens over en 50% wordt in eigen land afgezet. 1% daarvan wordt verkocht in onze eigen winkel.”

Van kleinschaligheid is weinig terug te zien in de productieomvang, maar er wordt nog altijd ambachtelijk geproduceerd. De kazen komen in veel verschillende soorten en maten op de markt. Zo worden er verschillende speciaalkazen gemaakt met een bijzondere receptuur, zoals pompoenpit-wortel- of bospaddenstoel-kastanjekaas. Ook de naturelkazen worden vanzelfsprekend niet vergeten.

Vroege switch naar robotmelken
In de loop der jaren heeft het bedrijf verschillende transformaties doorgemaakt. Zo is de winkel verplaatst en ook is de stal behoorlijk aangepast. Er is tussentijds een jongveestal bijgebouwd, waarna de 2 jongveestallen en de melkvee-stal in 2005 zijn samengevoegd. Toen zijn ook 3 Lely A2-melkrobots aangeschaft.

“Voor die tijd molken we 130 koeien in een 3 x 7 visgraatmelkstal. Op een gegeven moment duurde het melken 3,5 uur en dat vonden we te lang”, legt Joucke uit. “Onze vader houdt van nieuwe snufjes, daarom zag hij een robot wel zitten. Tegenwoordig zijn melkrobots een begrip, maar in die tijd stond het echt nog in de kinderschoenen. In het begin kregen we dan ook met kinderziektes te maken, maar achteraf is de switch naar robotmelken een succes gebleken.”

In 2008 werd de nieuwe kaasmakerij gebouwd. Tussen de kaasmakerij en de stal is toen een belevingsboulevard ingericht om het proces van kaasmaken in beeld te brengen. De kaasmakerij is voorzien van grote ramen, zodat bezoekers een kijkje kunnen nemen in de kaasmakerij. De belevingsboulevard brengt daarmee het leven in de stal en het proces van het kaasmaken bij elkaar. Deze openheid valt goed in de smaak bij de bezoekers die uit alle windstreken komen.

Ook de naam is ruim 10 jaar geleden veranderd, van ‘Zuivelboerderij Kaamps’ in ‘Landgoed Kaamps’. “Het probleem met ‘Zuivelboerderij Kaamps’ was de vertaling, die werkte niet lekker”, legt Femke uit. “Jaarlijks ontvangen we rond de 20.000 bezoekers. Een deel hiervan is internationaal, dan is een goed vertaalbare naam wel belangrijk. Daarom zijn we uitgekomen op Landgoed -Estate- Kaamps. Iedereen weet wat er wordt bedoeld.”

Extra locatie geopend
Landgoed Kaamps is uitgegroeid tot een veelzijdig bedrijf. Naast de rondleidingen zijn er workshops over kaasmaken en koken. Bezoekers en passanten kunnen bovendien in de brasserie genieten van verschillende gerechten. In totaal staan er 65 mensen op de loonlijst, waarvan er 25 fulltime in dienst zijn.

Femke: “We hebben enorm betrokken personeel en dat is maar goed ook. Zonder hen zouden we het werk niet aan kunnen.” Vanwege de groei heeft de familie een extra locatie geopend in Oldenzaal. “Dit was pure noodzaak, omdat we hier niet voldoende ruimte hadden. De tweede locatie wordt voornamelijk gebruikt voor het rijpen van kaas, het verpakken en verbijzondering”, vertelt Boaike.

Ook de 140 stuks jongvee staan inmiddels op een externe locatie bij een opfokker, waardoor alle ruimte besteed kan worden aan de 250 melkkoeien. Met het vertrek van het jongvee is er geïnvesteerd in 4 nieuwe melkrobots van Lely, type A5. “Onze vader heeft in het begin twijfel gehad of robotmelken wel in de smaak zou vallen bij onze klanten en de bezoekers, maar hierin zijn we positief verrast.

Door het robotmelken is er altijd dagverse melk beschikbaar in de kaasmakerij

Joucke

Onze ervaring is dat het robotmelken wordt geaccepteerd, al helemaal wanneer je de voordelen ervan uitlegt. Bijvoorbeeld dat een koe zelf kan kiezen wanneer ze gemolken wordt. Robotmelken is bovendien goed voor de kaasmakerij, want er is een continue doorstroom van melk. Hierdoor hebben we altijd dagverse melk”, legt Joucke uit. De uitleg past volgens de familie ook bij het transparant zijn, wat naar eigen zeggen een kernwaarde is van Landgoed Kaamps.

Groeiambities
“Ons concept is volledig gericht op het proces van gras tot kaas en dat willen we graag zo houden”, vertelt Femke. “Daarom is het onze ambitie om de werkzaamheden die op de locatie in Oldenzaal worden gedaan in de toekomst naar huis te halen, en zo de cirkel rond te houden.”

Terugkijkend op de afgelopen jaren dan overheerst een gevoel van trots. “In de toekomst willen we nog wat uitbreiden. Ook willen we nog meer interactiviteit met onze klanten en bezoekers. Momenteel groeit het bedrijf per jaar in afzet met zo’n 3 tot 10%. We willen vooral met de kaasmakerij nog zo’n 20% groeien. Daarbij hebben we het streven om volledig zelfvoorzienend te worden, ook op het gebied van energie. Zo willen we nog zonnepanelen plaatsen en de energiewinning met vergisting verder uitbreiden.”

 

Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit artikel is een onderdeel van de zuivelanalyse van 2020. Abonnees van Melk en Voer Pro hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine eveneens ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.

Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook gratis toegang tot events en andere interessante seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jorine Cosse

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer. Jorine analyseert onder meer wekelijks de ruwvoermarkt en periodiek de markt van mengvoer.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden