Het rendement in de melkveehouderij staat onder druk, zo blijkt uit de Countus Melkvee Index. Een tegenvaller voor melkveehouders waar nu traditioneel dure maanden voor de boeg staan.
De neerwaartse lijn is de afgelopen weken al ingezet. De index is teruggezakt tot onder de 100 punten. Dit geeft aan dat het rendement nu onder het 10-jarig gemiddelde ligt. De druk wordt ingegeven door de lagere melkprijzen en relatief hoge voer- en mestafzetkosten.
Impact corona
De gemiddelde kale melkprijs is sinds december met ruim €1 gedaald tot krap onder de €35 per 100 kilo. De verwachting is bovendien dat de druk op de melkprijs, ook in de komende maanden, doorzet. Door de coronacrisis staan de zuivelprijzen (met name melkpoeder en kaas) namelijk flink onder druk.
Zo is de DCA-notering van Gouda kaas sinds februari met ruim €300 gedaald tot €2.764 per ton. De notering voor magere melkpoeder daalde in dezelfde orde van groter tot kort boven de 'grens' van €2.000. Intussen hebben diverse grote zuivelbedrijven, zoals FrieslandCampina en Danone, hun omzetraming voor 2020 negatief moeten bijstellen. Door de onzekerheid zijn de vooruitzichten op zuivelmarkt nogal somber.
Nat voorjaar
Aan de kostenkant zit het melkveehouders ook tegen. Door het natte voorjaar bleven de mestafzetkosten, ook na de start van het uitrijdseizoen, relatief hoog. Dankzij het drogere weer van de afgelopen weken treedt er nu waarschijnlijk wel wat verlichting op. Het na-ijl effect van 2 droge zomers is dat ruwvoer, met name snijmais, schaars en daardoor duur is. Voor melkveehouders met tekorten pakt dat negatief uit. En daar komt nog bij de brokprijzen in de achterliggende maanden alsmaar duurder werden.
De prognose voorziet dat de index in de komende weken terugzakt tot onder de 80 punten. Met de traditioneel 'dure' voorjaarsmaanden voor de boeg, met name vanwege een piek in de loonwerkkosten en kosten voor mestafvoer, is dat geen goed vooruitzicht voor melkveehouders.
Klik hier voor meer grafieken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.