Voor Ausnutria, producent van babymelkpoeder op basis van geitenmelk, heeft 2019 een positieve uitwerking gehad. Zo is de winst met bijna 62% gestegen. Daarbij heeft het Chinees-Nederlandse zuivelconcern naar eigen zeggen haar marktpositie weten te versterken.
Al een aantal jaar laat Ausnutria duizelingwekkende groeicijfers zien en die trend zette ook afgelopen jaar door. Zo steeg de omzet met een kwart naar €863,6 miljoen. Het bedrijfsresultaat noteerde een forse stijging van 50,3% naar €172,6 miljoen, waarvan onder aan de streep €120,8 miljoen overbleef.
Ondanks dat de Chinese markt voor zuigelingenvoeding afvlakt, zoals Ausnutria eerder meldde, heeft dit vooralsnog geen effect op de cijfers. Bij de publicatie van de halfjaarcijfers gaf Ausnutria al aan dat er een groeiende vraag naar geitenmelk heerste en dit zette in de tweede helft van 2019 door. De kindervoeding die Ausnutria onder de merknaam 'Kabrita' verkoopt, is naar eigen zeggen erg succesvol. Het bedrijf claimt inmiddels 60% marktaandeel te hebben in China en wereldwijd zelfs leidend te zijn op het gebied van kindervoeding op basis van geitenmelk.
Impact corona nog vraagteken
CEO Bart van der Meer geeft aan dat Ausnutria in 2020 de positieve ontwikkelingen van de laatste jaren wil doorzetten. Wat de invloed van de coronacrisis gaat zijn, is volgens de CEO nog niet precies vast te stellen. Volgens Van der Meer heeft Ausnutria sinds de uitbraak van het virus wel de nodige maatregelen genomen. Deze zijn er op gericht om de gezondheid van de medewerkers te waarborgen en tegelijkertijd de continuïteit van de productie- en bedrijfsprocessen te garanderen.
Hoofdsponsor SC Heerenveen
Vanaf voetbalseizoen 2021/22 is Ausnutria overigens de nieuwe hoofdsponsor van SC Heerenveen, met als doel om de naamsbekendheid in Nederland te vergroten. Enkele jaren geleden opende Ausnutria een nieuwe productielocatie op een steenworp afstand van het stadion. Het plan is om ook het hoofdkantoor in Zwolle naar Heerenveen te verplaatsen.
Volgens Ausnutria past de samenwerking met SC Heerenveen uitstekend in het bedrijfsmodel. De melkpoederproducent wil naar eigen zeggen bijdragen aan een wereld, waarin iedereen de kracht heeft om een gezond en welvarend leven te leiden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.