Bij FrieslandCampina is het aantal leden-melkveehouders in het afgelopen jaar met 628 leden gedaald. Dit blijkt uit de jaarcijfers die het zuivelconcern vandaag (27 februari) heeft gepresenteerd. Coöperatievoorzitter Frans Keurentjes gaf daarbij aan de samenwerking met de leden te willen versterken, waarbij openheid en transparantie prioriteit krijgen.
Ten opzichte van 2018 laat de uitstroom een lichte toename zien. Toen verlieten namelijk 603 leden-melkveehouders de coöperatie. De dalende trend in het aantal leden is al een aantal jaar gaande. De uitstroom is terug te zien in de melkaanvoer bij de coöperatie. Die is afgelopen jaar met 3,4% geslonken tot 10.02 miljard kilo. Daarvan is volgens CFO Jaska de Bakker nog altijd zo'n 20% verliesgevend.
Van de 628 afgezwaaide leden zijn er rond de 400 melkveehouders die hebben besloten de melk aan een andere afnemers te verkopen, gaf Keurentjes aan. "We vinden altijd jammer dat leden weggaan", reageerde Hein Schumacher, topman van FrieslandCampina. "Voor hen die overstappen naar een andere afnemer is dat een individuele keuze." Dat een vijfde van de melkaanvoer nog atlijd verliesgevend is, is voor Hein Schumacher geen reden om de uitstroom van leden toe te juichen. "We zijn gebaat bij een robuuste melkveehouderij."
Andere financieringsstructuur
Het slinkende aantal leden-melkveehouders maakt dat FrieslandCampina bezig is met met een andere financieringsstructuur. Er worden de laatste jaren, door de vergrijzing onder de leden-melkveehouders en overstappers, meer ledenobiligaties aangeboden dan verkocht.
Van de vrij verhandelbare ledenobiligaties is ondertussen meer dan de helft in handen van oud-leden. Begin dit jaar deelde de coöperatie mee dat er obligaties gaan worden uitgegeven en daarmee wordt de deur open gezet voor beleggers.
Bewogen jaar voor boeren
Binnen FrieslandCampina heeft afgelopen jaar eens stevige discussie onder de leden plaatsgevonden over de koers en de strategie van het bedrijf en de voorwaarden waar leden-melkveehouders, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en milieu, aan moeten voldoen. Daar kwam de lopende stikstofdiscussie nog bij, wat bijvoorbeeld afgelopen najaar leidde tot een kortstondige blokkade van het hoofdkantoor van FrieslandCampina in Amersfoort.
Voor de boeren was het een bewogen jaar, constateert Keurentjes. "Er komen veel veranderingen op hen af, zoals het wegvallen van de martkbescherming, toenemende concurrentie en eisen op het gebied van duurzaamheid en milieu. Dat leidt tot veel onzekerheden en discussie in de sector. Daar worden wij als coöperatie ook op aangesproken."
Saamhorigheid onder de leden
Keurentjes benadrukt dat de coöperatie wil inzetten op eenheid en saamhorigheid met haar leden. "FrieslandCampina heeft als bedrijf al stappen gezet om in te spelen op de veranderingen, maar dat wordt bij de coöperatie niet altijd begrepen en erkend. Daarom willen we meer dan in het verleden transparantie en openheid nastreven binnen onze coöperatie en de samenwerking maximaal versterken."
Want de coöperatie is het verlengstuk van de boerderij, benadrukt Keurentjes. "Ik ben overtuigd van de ingrediënten die we hebben. We hebben de beste boeren, de beste instrumenten, kennis en ervaring, sterke merken en het meest natuurlijke product in handen: melk. En melk is goud, met alle mogelijkheden die dit product heeft."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10886006/frieslandcampina-ziet-628-leden-vertrekken]FrieslandCampina ziet 628 leden vertrekken[/url]