Uit cijfers, die de European Milk Board (EMB) afgelopen week naar buiten bracht, blijkt dat Duitse melkveehouders nog altijd ver onder kostprijs produceren. Al langere tijd vraagt de koepelorganisatie aandacht voor deze, bijna uitzichtloze, situatie. Hoe is de situatie in Nederland?
De productiekosten worden voor slechts 78% gedekt. De melkprijs van oktober (€34,23 per 100 kilo) lag om precies te zijn €9,48 lager dan de kostprijs. Dit probleem doet zich niet alleen in Duitsland voor, ook Nederland, Denemarken, België, Frankrijk en Luxenburg produceren volgens de EMB al jaren ver onder kostprijs.
Kostprijs nog altijd stijgende
De Milk Marker Index (MMI) geeft weer hoe de melkproductiekosten in Duitsland zich de afgelopen jaren ontwikkeld hebben. Het afgelopen kwartaal lag de MMI op 107, wat een productiekostenstijging van 7 procentpunten ten opzichte van het basisjaar 2010. Voor dit kwartaal geldt een MMI van 106, met als basisjaar 2015.
We pakken een rapport van de EMB over de situatie in 2017 bij de hand, om de situatie voor Nederland concreet te maken. Daaruit blijkt dat de kostprijs voor Nederlandse melkveehouders in 2017 in totaal €47,81 per 100 kilo bedroeg. De grootste kostenposten zijn: aangekocht voer, waardevermindering en veekosten die bij inseminatie en dierenarts gemaakt worden.
De kostprijs zonder arbeid bedraagt €34,87 per 100 kilo, wat in lijn is met de huidge melkprijzen. De factor arbeid drijft de kostprijs op met €9,12. Er kan dus eigenlijk gesteld worden dat een melkveehouder niet beloond wordt voor zijn arbeid. In de andere landen is eveneens sprake van grote kloven tussen de kostprijs en de opbrengsten. Na 2017 is de situatie nog nauwelijks veranderd. Afgelopen september nog organiseerde de EMB zodoende een melkdumpingsactie om aandacht te vragen voor de lage melkprijs.
Agractie komt opnieuw in actie
In toenemende mate vragen melkveehouders (maar ook andere producenten) aandacht voor de lage opbrengsten. Het was onder meer een thema tijdens veel boerenprotesten in diverse landen afgelopen jaar. In Nederland komt Agractie binnenkort opnieuw in actie. Zij hebben namelijk een actie aangekondigd waarin ze op 40 'opvallende locaties' door heel Nederland agrarische producten gaan aanbieden voor het bedrag van de gemiddelde opbrengst voor de boer.
Deze actie gaat waarschijnlijk plaats vinden in maart dit jaar. De officiële datum volgt nog. Met deze ludieke actie wil Agractie de consument bewust maken van de lage prijzen waarmee de boeren te kampen hebben.