ABZ Diervoeding zag het ledenaantal afgelopen jaar met 147 toenemen tot 1.862. Algemeen directeur Marcel Roordink noemt de toename boven verwachting goed. De sleutel tot dit succes? "We zijn niet te groot en niet te klein."
Hoewel de financiële balans nog niet definitief is opgemaakt, kijkt ABZ Diervoeding content terug op het afgelopen jaar. Roordink verwacht dat de coöperatie opnieuw zwarte cijfers gaat schrijven. Het groeiende ledenaantal in het jubileumjaar(100 jarig bestaan), terwijl het aantal veehouders in Nederland krimpt, stemt de directeur dik tevreden. De aanwas komt volgens Roordink uit alle winstreken verdeeld over de verschillende diersectoren.
7 vette jaren
Sinds 2013 zitten de afzetcijfers en de ledenaantallen louter in de lift. De totale diervoederafzet kwam afgelopen jaar uit op 697.390 ton, dit is een toename van 20% in 7 jaar tijd. Roordink is niet bang dat de 7 vette jaren opgevolgd worden door 7 magere jaren. "Ook in de komende jaren kunnen wij groeien, al is het wel uitdagend om de huidige groei vast te houden." De directeur voorziet namelijk dat de totale diervoedermarkt in Nederland krimpt. Dit als gevolg van de dieraantallen die onder druk staan.
Een directe verklaring voor de groei heeft Roordink niet. "Waarschijnlijk is het een stukje gevoel in combinatie met de juiste prijs, al zijn we geen prijsvechter. Daarbij zetten we in op maatwerk in de rantsoenen. Dit onderscheidt ons waarschijnlijk van de grotere spelers die wellicht minder flexibel zijn." Tegelijkertijd heeft ABZ Diervoeding volgens Roordink wel voldoende schaalgrootte voor de zogeheten kritische massa.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.