De Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie Fonterra heeft over het afgelopen boekjaar (juli 2018 tot en met juni 2019) een verlies gerealiseerd van $605 miljoen, zo maakt het op donderdag 26 september bekend in de jaarcijfers. "Dit was een moeilijk jaar voor ons, maar ook een jaar waarin we stappen hebben gezet voor de toekomst", zo stelt Miles Hurrell, de directeur van de coöperatie.
Naast het nettoverlies van $605 miljoen, daalde ook de EBIT (winst voor aftrek van rente en belasting) met 9% naar $819 miljoen. Volgens topman Miles Hurrell is een deel van het verlies wel te verklaren. "Zo hebben we ervoor gekozen om de boekwaarde van verschillende van onze activa te verlagen en rekening te houden met boekhoudkundige aanpassingen. Dit bedroeg in totaal $826 miljoen, wat bijgedragen heeft aan het verlies van $605 miljoen."
Hurrell meldt daarbij dat het vooral ging om DPA Brazilië, Fonterra Brands New Zealand en China Farms. "De verwachte inkomsten uit die bedrijven werden het afgelopen boekjaar bedreigd door veranderingen in de lokale economie, toegenomen concurrentie of diverse zakelijke uitdagingen. Dit heeft ertoe geleid dat we de boekwaarde moesten verlagen."
Uit de cijfers van de coöperatie blijkt daarentegen wel dat de winst per aandeel hoger uitkomt dan verwacht: $0,17 per aandeel, in plaats van de verwachte $0,10 tot $0,15. "De brutomarge van onze grootste onderneming (New Zealand Ingredients) bedroeg $1.332 miljoen, wat een stijging is van 3% ten opzichte van vorig jaar. Dit komt vooral door hogere verkopen en prijsprestaties." De definitieve melkprijs komt uiteindelijk uit op $6,35 per kilo milk solids (omgerekend circa €3,65 per 11,5 liter melk).
'Driepuntsplan geeft resultaat'
Fonterra presenteerde in september 2018 een zogenaamd 'driepuntsplan': inventariseer het bedrijf, krijg aan de basis goed en zorg voor duidelijke voorspellingen. Volgens Hurrell heeft dit geholpen bij de organisatie van de coöperatie. "Dit is vooral zichtbaar in onze verbeterde cashflow, lagere schulden en fikse kostenbesparingen." In het kader van dit plan heeft de zuivelcoöperatie onder meer Tip Top verkocht voor $380 miljoen en is het aandeel in DFE Pharma van de hand gedaan voor $633 miljoen. "Ook de relatie met Beingmate is teruggeschroefd en kijken we naar opties om ons financiële belang in dit bedrijf te verminderen."
Het driepuntsplan had verder tot doel de schuld van Fonterra met $800 miljoen te verminderen. "Door middel van de verkoop van Tip Top en het aandeel in DFE Pharma verwachten we deze doelstelling aan het eind van het huidige boekjaar te behalen", schrijft Hurrell in de verklaring. "Daarbij hebben we de kapitaaluitgaven over afgelopen boekjaar met $261 miljoen verlaagd, terwijl ons doel op $200 miljoen stond. Ten slotte zijn ons bedrijfskosten met $185 miljoen verminderd."
Nieuwe strategie
Tegelijk met de presentatie van de jaarcijfers komt Fonterra ook met een nieuwe strategie voor boekjaar 2019/2020. "Onze nieuwe strategie focust zich op 3 kernonderwerpen: gezonde mensen, een gezond milieu en een gezond bedrijf", schrijft het bedrijf. In het kader van die 3 thema’s zal de coöperatie zich onder andere gaan richten op kindergeneeskunde, een actieve levensstijl en veroudering. "Daarnaast willen we ook in de regio Azië-Pacific (met name landen in Oost-Azië, Zuid-Azië, Zuidoost-Azië en Oceanië) nieuwe markten ontwikkelen."
Op de lange termijn heeft de verwerker als doel de winst per aandeel te verhogen. Voor komend boekjaar wil het een winst per aandeel behalen van $0,15 tot $0,25, terwijl dit over 5 jaar zo'n $0,50 per aandeel moet zijn. Ook heeft de coöperatie het dividendbeleid herzien. "Volgens de nieuwe richtlijnen verwachten we dat de dividenduitkering 40% tot 60% van de nettowinst bedraagt, waar dat eerder nog 65% tot 75% was." Dit jaar werd echter voor het eerste in de geschiedenis geen dividend uitgekeerd, als gevolg van het zware verlies.
* Het gaat in dit artikel om Nieuw-Zeelandse dollars.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10884124/fonterra-realiseert-verlies-van-600-miljoen-dollar]Fonterra realiseert verlies van 600 miljoen dollar[/url]