De lage melkprijzen in Litouwen zijn voor de melkveehouders met een klein of middelgroot melkveebedrijf de reden om de handdoek in de ring te gooien. De nieuwste cijfers tonen aan dat 1 op de 8 Litouwse melkveehouders in het afgelopen jaar gestopt is met het bedrijf. Daarnaast speelt ook droogte nog altijd een rol.
De kosten van 1 liter melk komen in Litouwen uit op circa €0,23, terwijl de verwerkers de melk inkopen voor zo'n €0,21 per liter. "Dat betekent dat de melkveehouderij niet meer kostendekkend is", zo zegt Giedrius Masikonis, een melkveehouder in Litouwen, tegen LRT. Voor veel melkveehouders in Litouwen is het een reden om te stoppen, koeien te verkopen (aan met name Polen) of extra koeien naar de slacht te brengen.
"Ik heb inmiddels 33% van mijn veestapel verkocht aan melkveehouders in Polen, maar heb nu toch besloten om mijn bedrijf te verkopen om zo een faillissement te voorkomen." Volgens Masikonis komt dit niet alleen door de lage melkprijzen, maar ook door de droogte van afgelopen jaar. "Het is nog altijd lastig om aan voldoende voer voor de koeien te komen. Daarnaast liggen de prijzen erg hoog."
Geen visie
Alle melkveehouders in Litouwen bezitten gezamenlijk ongeveer 250.000 koeien, wat betekent dat de sector zeer kleinschalig is. Ter vergelijking: in Nederland lag het aantal melkkoeien in april 2018 op zo'n 1,6 miljoen. Dat de melkveehouderij een kleinschalige sector is, is voor melkveehouders echter niet het probleem. Het land exporteert namelijk 80% van de melk, met een waarde van €464 miljoen. Het grootste gedeelte daarvan gaat richting Rusland.
Het probleem ligt volgens de Litouwse melkveehouders met name bij het feit dat er geen duidelijke strategie is voor de zuivelindustrie in het land. De overheid in Litouwen heeft als doel om de melkproductie tegen 2030 te verdubbelen, al verwachten veel melkveehouders niet dat dit haalbaar is. De landbouwminister in het land heeft inmiddels toegezegd op zoek te gaan naar manieren om de melkprijs te verhogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.