De drijvende kracht achter de Amerikaanse rundvleesexport is Zuid-Korea, zo blijkt uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van Landbouw. Zuid-Korea importeerde over juli 6% meer dan vorig jaar. Opvallend is dat Japan, de grootste markt voor het Amerikaanse rundvlees, juist terrein moet inleveren.
De Amerikaanse rundvleesexport komt over juli uit op 117.842 ton, wat 1% meer is dan vorig jaar in deze maand. Echter, ten opzichte van afgelopen maand ligt de export van Amerikaans rundvlees 0,7% lager. Hoewel er dit jaar meer geëxporteerd is dan vorig jaar, komt de exportwaarde wel lager uit: $720,4 miljoen. Dit is nog wel het zevende hoogste maandtotaal ooit. De export in juli was goed voor 14,4% van de totale Amerikaanse rundvleesproductie.
In de eerste 7 maanden van het jaar is de export van rundvlees met 2% gedaald tot 766.607 ton, ten opzichte van vorig jaar. Ook de exportwaarde daalde iets en bedroeg in die periode $4,75 miljard. Als we kijken naar de totale rundvleesproductie in de eerste 7 maanden van het jaar, dan is 14,1% daarvan uiteindelijk geëxporteerd.
Zuid-Korea versus Japan
De toename in de export van Amerikaans rundvlees komt vooral door het feit dat de import vanuit Zuid-Korea enorm toegenomen is. De Verenigde Staten hebben in juli namelijk 25.104 ton uitgevoerd naar dit land, wat 6% meer is dan vorig jaar. De exportwaarde steeg daarbij met 7% naar $181,3 miljoen, waarmee het record van vorige maand alweer verbroken is. In de eerste 7 maanden van het jaar is de export naar Zuid-Korea met 11% gestegen naar 151.983 ton.
Hoewel de export richting Zuid-Korea fors toegenomen is, blijft Japan de grootste bestemming voor rundvlees uit de Verenigde Staten. De export naar het laatstgenoemde land bedroeg over juli namelijk 31.213 ton, al is dat wel 2% minder dan vorig jaar. Daarnaast daalde exportwaarde met 4% tot $188,4 miljoen. Tot en met juli was de uitvoer naar Japan 1% lager dan van vorig jaar, zowel in volume (189.052 ton) als in waarde ($1,2 miljard).
Het Amerikaanse ministerie benadrukt dat de opmars van de Koreaanse markt een blauwdruk is voor wat de export kan bereiken als het niet met zoveel importtarieven te maken krijgt. "Nu de invoerrechten met de helft verminderd zijn, wordt Amerikaans rundvlees in Zuid-Korea meer gegeten dan ooit. Dat zal ook gebeuren als de invoerrechten van Japan dalen", zo schrijft het.
Minder naar Mexico, meer naar Taiwan
Mexico is de derde grootste bestemming voor Amerikaans rundvlees, na Zuid-Korea en Japan. Toch lag het exportvolume tot en met juli 2% lager dan vorig jaar, waardoor de export in de eerste 7 maanden van het jaar op 135.337 ton uitkomt. De exportwaarde richting Mexico is daarentegen wel met 6% gestegen tot $635 miljoen.
Hoewel de Verenigde Staten in juli over het algemeen minder naar grote bestemmingen hebben geëxporteerd, is de rundvleesexport naar 'kleine bestemmingen' juist toegenomen. Zo steeg de export richting Taiwan met 13% tot 36.601 ton en naar Indonesië met 55% tot 12.071 ton. Indonesië is daarmee overigens de belangrijke bestemming in de ASEAN-regio, welke bestaat uit Brunei, Cambodja, Filipijnen, Indonesië, Myanmar, Singapore, Laos, Maleisië, Thailand en Vietnam. De exportwaarde naar dit land steeg met 23% tot $43,9 miljoen.