De Ierse zuivelverwerker Dairygold heeft een label gelanceerd, waarbij de term weidegang in koeienletters benadrukt wordt. Het label luister naar de naam 'Pastureland' en belooft zuivel van koeien die jaarlijks 270 dagen weidegang hebben.
Dairygold, de derde grootste melkverwerker in Ierland, heeft hun definitie van weidegang nader kenbaar gemaakt. Ze zeggen dat de melkkoeien bij de circa 3.000 leveranciers van de zuivelaar gemiddeld 270 dagen per jaar weidegang krijgen. Een woordvoerder van het bedrijf laat in Ierse media weten dat de koeien voor 97% met gras gevoerd worden.
Mondiaal vermarkten
Met Pastureland probeert Dairygold dit concept mondiaal te vermarkten. Ze claimen dat grasgevoerde zuivel het meest duurzaam is, het beste smaakt en bovendien het meest gezond is. In de komende maanden worden de zuivelproducten (van kaas tot melkpoeder) voorzien van het keurmerk.
De definitie die Dairygold belooft, is veel hoger dan bij ons. In Nederland werd in 2012 het Convenant Weidegang opgesteld. Dit keurmerk houdt in dat de koeien minimaal 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten zijn. In Ierland zeggen ze daarom wel eens gekscherend dat zij pas echt weidegang toepassen en dat Nederlandse koeien alleen buiten lunchen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.