Afgelopen maand belandde de Countus Melkvee Index op een kantelpunt, maar ondertussen heeft die een richting gekozen. Alhoewel de Index nog altijd op een relatief laag niveau staat, zijn de vooruitzichten wel weer iets positiever.
De Melkvee Index is in de afgelopen 4 weken met 0,9 punten gestegen tot 87 punten, waarbij 100 punten als het langjarig gemiddelde geldt. Vooral in de afgelopen 2 weken is er een relatief sterke stijging ingezet, want in die periode steeg de Index met 1,8 punten. Vorig jaar in deze periode van het jaar lag de Index nog 20 punten hoger, toen lagen de melkprijzen op een fors hoger niveau.
Het is overigens niet vreemd dat de Melkvee Index weer iets opkrabbelt, want de meeste melkprijzen zijn in de afgelopen maand stabiel gebleven. Ook de voerkosten en de prijzen voor fosfaatrechten zijn stabiel tot licht dalend. Hierdoor zijn de uitgaven de afgelopen 4 weken wat afgenomen, terwijl de inkomsten gelijk zijn gebleven. Kortom: het rendement op het melkveebedrijf is dus iets toegenomen.
Voorzichtig positief
Dat de zuivelmarkt momenteel onvoorspelbaar is, blijkt eveneens uit de prognose van de Index. Begin augustus was de verwachting namelijk dat de Countus Melkvee Index verder zou gaan dalen, als gevolg van de rode noteringen voor onder andere boter en kaas. Inmiddels is de weg naar boven echter heel voorzichtig ingezet, wat deels veroorzaakt wordt door de onverwacht stijgende prijs van roomproducten.
Kijkende naar de prognose van de Index, dan is de verwachting dat het rendement komende maand relatief stabiel blijft. Dit wordt ondersteund door het feit dat de eerste melkprijzen voor de maand september stabiel blijven, met uitzondering van A-ware die een kleine verhoging doorvoert. Overigens kunnen de prijzen voor ruwvoer nog wel veranderen, gezien de eerste snijmaïs met een kleine 2 weken op de markt wordt verwacht. Hoe hoog deze prijzen gaan zijn, is echter nog niet bekend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.