FrieslandCampina en ForFarmers zijn 2 totaal verschillende bedrijven, maar 1 ding hebben ze gemeen. Minder volume leidt tot meer winst. Of omgekeerd.
Beide agro-grootmachten hebben recent hun halfjaarcijfers gepubliceerd. Daaruit valt op dat meer niet altijd beter is. Zo boekte FrieslandCampina meer winst met minder melk. De stijgende voerafzet bij ForFarmers zorgt daarentegen niet voor betere cijfers. Verre van dat zelfs.
Minder melk, meer winst
FrieslandCampina kampt al jaren met een relatief groot volume melk dat verliesgevend is. In 2018 collecteerde de zuivelcoöperatie 10,3 miljard kilo melk, waarvan naar verluidt zo’n 3 tot 4 miljard kilo verliesgevend was. De melkaanvoer is dit jaar echter fors teruggelopen en prompt neemt de winstgevendheid weer toe.
De leden-melkveehouders produceerden in de eerste helft van dit jaar, mede door de uitstroom van een rits collega’s naar A-ware, ongeveer 5% minder melk. In deze periode steeg het bedrijfsresultaat met een slordige 20% naar €210 miljoen. Onderaan de streep werd circa €121 miljoen winst geboekt, een stijging van 11%. De winsttoename wijdt FrieslandCampina voor een groot deel aan de kleinere overschotten, die niet hoefden te worden verwerkt tot verliesgevende bulkboter en melkpoeder.
Meer voer, minder winst
Bij ForFarmers is de situatie juist precies andersom. Het beursgenoteerde veevoerconcern uit Lochem zag de voerafzet in het eerste halfjaar stijgen, maar de winst fors teruglopen. In de 5 landen waarin het actief is, noteert de totale voerafzet een plus van 5% tot 5,1 miljoen ton. De operationele winst daalde echter met ruim 30% tot €35,8 miljoen, waarvan onderaan de streep een schamele €11,9 miljoen overbleef. Het ziet ernaar uit dat het concern dit jaar op een historisch lage winst afstevent.
De nuance
De vraag is in hoeverre de winstcijfers een volumekwestie zijn, want ‘less is more' is uiteraard slechts een constatering op het eerste gezicht. Beide bedrijven zijn daarbij weliswaar agrarische bolwerken, maar totaal verschillend van elkaar en dus niet 1 op 1 te vergelijken.
Zo is de lagere winst bij ForFarmers eveneens te wijten aan een falend inkoopbeleid. De hogere voerafzet is een gevolg van 4 overnames die ForFarmers in de tweede helft van 2018 deed. Het kost tijd (en geld) om deze bedrijven in het concern te integrereren. FrieslandCampina heeft de hogere winst ook te danken aan de afzet van haar merkenzuivel, wat een speerpunt is in de nieuwe strategie die vorig jaar werd gelanceerd. Vooral kaas deed het in de afgelopen maanden goed.
Een les
Toch wijzen de cijfers bij beide bedrijven wel degelijk uit dat meer niet altijd beter is. Ook over een langere periode. ForFarmers zag de voerafzet door een reeks aan overnames tussen 2012 en 2018 met ongeveer 50% toenemen (+3,4 miljoen ton). De winstgevendheid nam in tussentijd echter amper toe.
FrieslandCampina zag de winst in 2017 en 2018 achteruit hollen, nadat de melkproductie (door het afschaffen van het melkquotum) behoorlijk was toegenomen. In 2017 steeg de aanvoer bijvoorbeeld tot een record van 11,4 miljard kilo. De winst kelderde in datzelfde jaar met €135 miljoen tot €227 miljoen. Dankzij een incidentele bate (verkoop Riedel) werden de cijfers nog wat opgepoetst.
Streep door nieuwe fabrieken
Hoewel de resultaten dus niet sec een volumekwestie zijn, spreken de cijfers voor zich. Niet alleen op het boerenerf, maar ook de agribusiness lijkt tegen de grenzen van schaalvergroting aan te lopen. Het wordt daarom interessant wat voor strategie beide bedrijven de komende jaren gaan aanhangen.
Bij FrieslandCampina is inmiddels wel duidelijk dat zij inzetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Anders gezegd: de focus komt (meer) te liggen op merkenzuivel in plaats van bulk. De veelbesproken PlanetProof-melkstroom is daar een voorbeeld van. ForFarmers komt volgend jaar met een nieuwe strategie op de proppen. De vraag is of zij dan blijven inzetten op ongebreidelde groei op de markten waarin zij nu actief zijn, of hun geluk meer in Oost-Europa of wellicht zelfs daarbuiten gaan zoeken.
Toevallig hebben zowel FrieslandCampina als ForFarmers de bouw van een nieuwe fabriek geannuleerd. FrieslandCampina in Nederland en ForFarmers in Duitsland. Dit zegt waarschijnlijk genoeg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10883674/less-is-more-bij-forfarmers-en-frieslandcampina]Less is more bij ForFarmers en FrieslandCampina[/url]