Hoewel de dieraantallen krimpen, ziet AgruniekRijnvallei de voerafzet stijgen. Volgens Martin Grift, de algemeen directeur, pakt de groei hoger uit dan verwacht. Het succes wijt hij aan de totaalaanpak op het boerenerf.
Zonder exacte tonnages te noemen, spreekt AgruniekRijnvallei over een groei van 3% in het eerste half jaar. In 2018 bedroeg de afzet 633.000 ton. Met uitzondering van de varkenssector, werd in alle diercategorieën meer voer afgezet.
Groei valt niet tegen
"Aan het begin van het jaar hebben we een prognose gemaakt en daarin zit ook altijd een stukje enthousiasme verwerkt. Laat ik het zo zeggen: de groei valt ons niet tegen", aldus Grift. De krimp in het aantal varkenshouders valt volgens Grift nog mee, al verwacht hij in de tweede helft van 2019 nog wel wat vraaguitval (door de stoppersregeling). AgruniekRijnvallei zelf gaat uit van enkele tientallen varkenshouders in haar klantenbestand. Grift erkent dat de onderlinge concurrentie tussen voerbedrijven waarschijnlijk zal verharden om de blijvers aan zich te binden.
Ook de droogte heeft de afzet gestuwd, met name in de rundveevoeders. "Met sodagrain bieden wij rundveehouders een alternatief voor maïs, wat door de mindere oogst van 2018 beperkt beschikbaar was." Daarbij zetten wij in op VLOG-voer, waar steeds meer rundveehouders op overstappen. "Onze productielocatie in Lienden is daarvoor ingericht." Melkveehouders die volgens VLOG-standaarden produceren, beuren doorgaans €0,01 per kilo melk extra voor de meerkosten. Grift vindt deze premie desgevraagd niet royaal betaalt. "Bij sommige veehouders kan het wel uit, maar soms ook niet."
Totaalaanpak
De sleutel tot succes is volgens Grift het totaalpakket. Daarmee doelt hij onder meer op een scherpe kostprijs, gecombineerd met gedegen advies en betrokkenheid op het boerenerf. Daarom werken wij ook niet samen met onafhankelijke voeradviseurs. "Wij varen op onze eigen kennis en kunde en gaan de boer op met passie."
"Onze buitendienst is nauw betrokken bij onze afnemers. Daarnaast zijn wij een middelgrote partij en dat spreekt de veehouders soms ook aan." Ondanks de teruglopende veestapel ziet AgruniekRijnvallei geen noodzaak om naar het buitenland te verkassen. "Daarvoor zijn wij te klein. Nederland is en blijft onze thuismarkt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.