China heeft nog nooit zoveel rundvlees ingevoerd als in juni van dit jaar. Dit is niet uit luxe, maar uit noodzaak geboren door de uitbraken van Afrikaanse varkenspest. Australië profiteert het meest van de aantrekkende Chinese vraag.
Varkensvlees is vanouds verreweg het meest geliefd onder Chinezen, maar de consumptie van rundvlees neemt al jaren gestaag toe. Dit is vooral het gevolg van de stijgende economische welvaart en de groeiende bevolking.
Tot 2012 was China nagenoeg zelfvoorzienend en werd er nauwelijks rundvlees geïmporteerd. Om aan de groeiende vraag te voldoen, steeg de import nadien explosief. Ter illustratie: in 2012 kocht China nog 95.000 ton rundvlees over de grens. In 2018 was dit gestegen tot ruim 1,4 miljoen ton. Het kan niet anders of dit jaar worden de grenzen opnieuw verlegd.
Nieuw record in de maak
Sinds september 2018 kampt China met Afrikaanse varkenspest, waardoor de varkensstapel van circa 500 miljoen met bijna een kwart is geslonken. De prijs van varkensvlees is daardoor flink gestegen, waardoor Chinese consumenten noodgedwongen uitwijken naar onder meer rund- en pluimveevlees.
Om aan de toenemende vraag naar rundvlees te voldoen, worden melkkoeien in China vroegtijdig geslacht. Dit kan op de langere termijn overigens kansen bieden voor de Europese zuivelexport, gelet op de dalende Chinese melkproductie. Een oplopende import aan rundvlees is dan ook onvermijdelijk. In de afgelopen maand importeerde China zo’n 160.000 ton. Dit is een stijging van 61% tegenover dezelfde maand in 2018. Ook in de maanden daarvoor was sprake van een forse toename.
Australië profiteert
Vooral Australië profiteert van de aantrekkende Chinese kooplust. Het land Down Under zag in het eerste half jaar de export naar China met 55% stijgen tot ruim 200.000 ton. Ook enkele Zuid-Amerikaanse exporteurs als Brazilië verschepen fors meer rundvlees naar het Aziatische land.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.